Det känns som att hon har stått och skrikit i en megafon i två år, säger Ann-Sofie Back, som på kort tid bockat av två utställningar, en dokumentärfilm, ett "konstigt reflexsamarbete" med ett försäkringsbolag och ett eget vin. Nu är det tid för eftertanke och koncentration, dags att ägna sig åt det hon egentligen ska göra: kläder. Bilden av henne som modeskaparen som rör sig allt närmare konstvärlden protesterar hon emot.
Kanske kan man säga att hon nu vågar närma sig konsten igen, när hon har erövrat den modeplattform som är viktigast för henne, men hon har aldrig medvetet sökt sig dit, betonar hon. Snarare är det konstvärlden som vill ha henne, en egensinnig och ironisk modeskapare som placerar sina kläder i ett konceptuellt sammanhang. Direkt efter examen från prestigefulla designskolan St Martins i London 1998 deltog hon i utställningar på brittiska Institute of Contemporary Art, på Victoria and Albert Museum och på Palais de Tokyo i Paris.
Hennes bidrag till modeutställningen "Asylum" på Kulturhuset i Stockholm är ett exempel på den friheten: en hög med avspärrningsband som stänger besökaren ute har försetts med stora Back-loggor, samma logga som de senaste säsongerna synts i hennes kollektioner. Det som var tänkt som en ironisk återblick på 90-talets logomani, när det stod Calvin Klein på varenda kalsonglinning, blev en kommersiell framgång.
Samtidigt på Kulturhuset visas nu också den utställning som Ann-Sofie Back gjorde för Röhsska museet i Göteborg i samband med att hon fick Torsten och Wanja Söderbergs pris på en miljon kronor, en lågprisshop där kläder blandas med kondomer, toapapper och annat som hör till livets nödtorft - allt försett med samma Back-logotyp.
Den ironiska blicken tror hon har sitt ursprung i idealen från uppväxtens 70-tal, när kläder skulle vara praktiska och mode sågs som ytligt och objektifierande. I hennes kollektioner återkommer det skeva och felknäppta och i sina visningar har hon lånat teman från exempelvis pornografin och zombiefilmerna.
Debuterade med egna linjen Ann-Sofie Back 2001, efter studier på Beckmans i Stockholm och St Martins i London. 2005 lanserade hon märket Back.
Är utöver arbetet med det egna märket även kreativ chef för Cheap Monday.
Utställningen "Allt ska bort!" visas 17 april till 31 maj som en av Nationalmuseums tillfälliga utställningar i Kulturhuset i Stockholm. Ursprungligen gjorde Ann-Sofie Back utställningen för Röhsska museet, där den visades i höstas.
I september öppnar utställningen "Utopian bodies" på Liljevalchs konsthall, där Ann-Sofie Back är en av de medverkande.
Ur motiveringen till Torsten och Wanja Söderbergs pris: "Med kontinuitet och bibehållen distans har hon med tiden fått belägg för hur man genom tron på en motståndets estetik skapar ett såväl kommersiellt som särpräglat mode."