Anita Goldman är en klok författare, men kärleksintrigen är ett problem i hennes nya bok, skriver Lisbeth Larsson.

Bok

Bok

Anita Goldman | Kärlekskursen

Natur & Kultur

Kärlekskursen är den frestande titeln på Anita Goldmans nya roman. Vem skulle inte vilja gå en sådan, tänker jag. Efter att ha läst romanen känner jag mig mindre benägen.

Inte för att romanen är ointressant, tvärtom. Goldmans mycket personliga prosakonst är en egenartad och charmerande blandning av högt och lågt. Kärlekskursen handlar lika mycket om andlighet som om kropp och mat. Det är en roman om passionerad kärlek och en filosofisk betraktelse över männi­skans villkor, men man kan också läsa den som en receptsamling, trädgårdsbok och terapi­handledning.

Recepten har jag inget emot, inte livs­filosofin, den judiska kulturhistorien eller kognitionsterapin heller. Goldman är en mycket välinformerad och klok författare. Det är kärleksintrigen som är problemet.

Den kärlekskurs som huvudpersonen Katja, med tydliga drag av Goldman själv, genomgår är en smärtsam kur. Men det är också okej. Till de mest fascinerande avsnitten i boken hör de passager där Goldman berättar om hur Katja likt mytens Inanna klär av sig sina sociala attribut och sitt högmod för att möta sina tillkortakommanden naken och utan garde. Kärlekskursen visar sig vara en kurs i konsten att ge upp sitt jag. Vilket man heller inte kan ha mycket att invända mot, bara inte omsättningen vore så rakt in i den patriar­kala diskursens huvudfåra.

Den stackars Katja är en intellektuell, mycket välbegåvad och välartikulerad medelålders modern kvinna som lider av känslomässig förstumning. Därför har hennes man lämnat henne. Hon hamnar alltså i en kris och börjar alltså i terapi. Hon letar upp den bäste av terapeuter och grips omedelbart av obetvinglig kärlek till honom. Han gör sitt bästa för att motstå hennes charm, men lyckas inte. När terapin slutar inleder de ett kort sexuellt förhållande. För henne är det den stora passionen, för honom ett mellanspel.

Ingen vidare kärlekskurs.