Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Emelie Bergbohm, producent för Kultur i Almedalen, ser årets program som en samtidsspaning. Pressbild.

Almedalen lanserar kampanj för mer kulturpengar

"Hot och hat mot scenkonst" eller "Behöver konsten bry sig om klimatet?". Det är två av rubrikerna på de seminarier med kulturtema som arrangeras under Almedalsveckan 30 juni till 4 juli. Sammanlagt deltar 26 olika arrangörer i årets kulturseminarier som handlar om allt från flygskam till hiphopen som demokratiskt verktyg. Emelie Bergbohm, producent för Kultur i Almedalen ser det varierade programmet som ett slags samtidsspaning, förklarar hon i ett pressmeddelande.

Under våren har Kultur i Almdalen också lanserat kampanjen "1% till kulturen" och frågat olika personer om vad det skulle betyda om regering och riksdag höjde den statliga kulturbudgeten från 0,84 procent till 1 procent av den totala budgeten? Svaren finns publicerade på hemsidan och ska bland annat användas under utfrågning av riksdagspolitiker.