Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

60 kvinnliga konstnärer tar plats på Avenyn

Utställningen Fruntimmer - ett sexigt samarbete visar konst av kvinnor som jobbar ihop. Konstnärerna är nuvarande och tidigare studenter från konstnärliga högskolor.

Även kvinnors nätverkande kan börja i en bastu. Anja Lindström, Terese Molin, Emma Rissanen, Julia Steinbach och Hanna Larsson möttes i bastun på Högskolan för design och konsthantverk förra hösten. De hade just börjat på HDK och upptäckte att de hade en sak gemensamt, de saknade gemenskap och uppbackning i sitt arbete.

– Man börjar skolan med en idé om alla fantastiska saker man vill göra, men det kan bli väldigt ensamt, säger Julia Steinbach.

Bastuklubbens medlemmar började därför dela med sig av sina drömmar och tankar om olika projekt för att stärka varandra, de ville också peppa varandra att ta plats.

– Som kvinnliga konstnärer jobbar vi i konsthistoriens skugga, för där finns inte många kvinnor.

Ett av verken på utställningen är gruppen Styrelsen för stor konst som skriver om konsthistorien och ersätter manliga konstnärer med kvinnliga som arbetar på liknande sätt. Albert Engström ersätts av Liv Strömquist, Prince Eugen av Karin Mamma Andersson, till exempel.

Bastuklubben har fortsatt att träffas en gång i veckan, ibland i bastun, för att stärka varandra men jobbar också med större projekt som den här utställningen.

– Det blir ett sätt att öppna för att backa upp ännu fler kvinnor. Det är skönt att vara flera. Det är inte så att killar inte får vara med, det hade varit jättefint om de ville det, men för dem är inte strukturen samma problem, säger Anja Lindström.


All konst på utställningen, där över 60 konstnärer deltar, är frukten av samarbete. I några fall av redan existerande grupper, i andra är det konstnärer som mötts första gången. Några har arbetat tillsammans på samma verk, andra har gjort var sitt men bytt teknik med varandra. En keramiker gör graffitikonst och graffitikonstnären keramik, till exempel.

Vissa har arbetat i par, andra i större grupper. Graffitikonstnärerna är flest, 45 stycken. Foton av deras verk hänger samlade på en vägg längst bak i lokalen som innehåller en brokig blandning av olika slags konst: broderi, keramik, måleri, foto, installationer, textilkonst, poesi ... På vernissagen tillkommer dessutom performance och musik. Allt ryms under temat feminism och den gemensamma skapandeprocessen.

Många verk handlar om kroppen, om att åldras, om moderskap. Traditionellt kvinnliga teman.
– Vi vill gärna lyfta det typiskt kvinnliga, det som inte ansetts som intressant, men varför skulle inte det vara viktigt?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.