Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Marie Göranzon, Sofia Helin och Lena Endre finns med bland dem som står bakom uppropet.

456 skådespelare i upprop mot sexuellt våld

456 kvinnliga skådespelare, bland dem Marie Göranzon, Lena Endre och Sofia Helin, protesterar mot sexuella kränkningar och övergrepp. Vittnesmålen från film- och teatervärlden är många.

I ett gemensamt upprop i Svenska Dagbladet samlas 456 kvinnliga svenska skådespelare i en protest mot sexuellt våld under #tystnadtagning. Vittnesmål på vittnesmål radas upp.

LÄS MER: 456 skådespelare: Vi har fått nog av sexuellt våld

De skriver att det hela började med en fråga till ett tiotal skådespelare om de skulle uttala sig angående #Metoo. Gruppen växte och var efter ett dygn uppe i 1100 personer och otaliga vittnesmål om övergrepp.

Men den hemliga gruppen på sociala medier tvingades läggas ned när förövare – anonymiserade i tråden – började kontakta de offer som skrivit i den.

"Inte ens i en hemlig grupp, som borde vara en fredad zon, tilläts vi tala högt om vad vi varit med om", skriver de.
 

Manlig genikult

Skådespelarna skriver om en utbredd tystnadskultur och en manligt kodad genikult i branschen där manliga stjärnor och regissörer geniförklaras och hålls om ryggen oavsett vad de utsätter sina kolleger för. 

Vittnesmålen från den hemliga gruppen sparades, många av dem publiceras nu i Svenska Dagbladet och alla kommer enligt uppropet att läsas upp vid ett senare tillfälle.

De skriver att regissörer, producenter och produktionsbolag, vars ansvar det är att ingen blir sexuellt utsatt på arbetsplatsen, har misslyckats. De kräver nolltolerans mot sexuellt utnyttjande och våld, att arbetsgivare slutar att skydda, anställa och tjäna pengar på förövare och att sexuella övergrepp eller våldsutspel ska ge konsekvenser i form av uppsägning.
 

Här är några av de anonyma vittnesmålen:

”Ett av mina första jobb. I hissen på en stor teater trycktes jag upp mot väggen av en skådespelare i samma produktion och befalldes att komma till vederbörandes loge kl 15, annars skulle jag inte få fortsätta på teatern. En annan gång, i samband med en produktion på den Stora teatern, drogs jag in på toaletten på en fin restaurang av den manliga huvudrollsinnehavaren. Han var berusad och befallde mig att hålla i hans kön medan han pissade i handfatet.”

”Jag skulle spela in en kärleksscen med det ’manliga geniet’. Tanken var att jag skulle sitta på honom i sexakten. Under tiden vi repeterade frågade han viskande om han fick suga mjölk ur mina stinna bröst (han visste att jag ammade då) samtidigt som han tryckte sitt stånd mot mig.”