Överlevnadstv blev en riktig affärssuccé

ANNONS
|

När Sverige som första land sände Expedition: Robinson sattes en boll i rullning.

Realitygenren fick fäste i tv-utbudet och det engelska formatet (vars originaltitel är Survivor) kan idag tillsammans med program som Big Brother, Idol och Vem vill bli miljonär räknas som ett av de största formaten i världen.

- Formatet är bäst i sin genre, Robinson är realityns Rolls royce. Det är ett äventyr utan dess like som kräver oerhört mycket av deltagarna. Och så innehåller programmet ett stort mått av eskapism, säger Martin Nygren, exekutiv producent på TV 4 som även arbetade med Expedition: Robinson på den tiden då produktionsbolaget Strix gjorde inspelningarna åt SVT.

ANNONS

Populärast i USA

Drygt tio år efter att Expedition: Robinson visades i SVT första gången har formatet spelats in av länder över hela världen. Populärast är programmet i USA som nyligen har gjort in sin 17:e säsong. Många länder har också valt att göra samproduktioner för att få ned kostnaderna.

-I slutet av 90-talet gjorde SVT inspelningarna tillsammans med fem andra länder. Vi körde tre nationer åt gången. Det var en logistikfest utan dess like, säger Martin Nygren.

De sex länderna utgick från samma produktionsteam som skapade sex olika Robinson.

- Först gick båtarna ut med svenskarna, två timmar senare kom norrmännen och på kvällen anlände grekerna. Radiokommunikationen var på tre språk och grekerna pratade alltid mest. De tävlande visste så klart inte om varandra men vi hade hela tiden samma kameramän som filmade, säger Martin Nygren.

Skapade nya arbetstillfällen

För lokalbefolkningen innebar inspelningarna nya arbetstillfällen. Hantverkare, cateringpersonal, båtförare, kranassistenter och många andra yrkesgrupper rekryterades på plats.

- Robinson skapade ekonomi i regionen. När vi flyttade den svenska produktionen till andra inspelningsplatser så var det inte uppskattat. En säker inkomst försvann för invånarna, säger Martin Nygren.

I dag finns det flera noggrant utvalda platser i världen dit tv-bolag från olika länder reser för att spela in särskilda program.

ANNONS

- Wipeout är ett sådant exempel. Det har byggts upp en hel liten industri runt hinderbanan i Argentina där programmen spelas in, säger Martin Nygren.

Årets Robinson har spelats in i på några av öarna i Palawans skärgård på Filippinerna.

- Programmet kommer att bli som tittarna minns det. Men miljöerna är lite tuffare. Här finns grodträsk, laguner, grottor och djungelfloder, säger Martin Nygren.

Nostalgi bakom köp av rättigheter

SVT valde att sluta sända Expedition: Robinson 2003, sedan tog TV 3 över under två år. Förra året köpte Anna Carrfors Bråkenhielm, tidigare vd på Strix och numera vd på produktionsbolaget Silverback, återigen rättigheterna för att producera Expedition: Robinson i Sverige.

I morgon börjar programmet, som denna gång döpts till Robinson rätt och slätt, att sändas i TV 4.

- Jag köpte rättigheterna av nostalgiska skäl. Det är inte lätt med ett program som redan har gått i två kanaler så det känns som en enorm styrka att kunna förverkliga det här en gång till, säger Anna Carrfors Bråkenhielm.

Hösten 1997 när SVT sände Expedition Robinson första gången omgärdades programmet av mycket diskusioner och tidningsrubriker.

- TV4 var de som först skulle sända Robinson men de nobbade programmet på grund av att man ansåg att det var mobbingteve. Men det finns en tillvänjningseffekt i det precis som i allt annat och i slutändan är det så att money talks, säger Hillevi Ganetz, medieforskare vid Uppsala universitet.

ANNONS

En omdiskuterad debut

ANNONS