Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Efter många år i skuggan gör musikkassetten comeback. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ökat sug efter musik på kassettband

Vinylen har gjort storartad återkomst hos musikälskarna. Varför skulle inte också kassettbandet få ett uppsving i den analoga nostalgins tidevarv? Hittills år har kassettannonserna på Tradera ökat med 48 procent.

I helgen gick det att buda på drygt 4 000 kassettband på auktionssajten. Det klart mesta är officiellt utgiven musik. Utbudet är störst inom punk och dansband. Men även pop och jazz ligger högt upp, enligt Traderas presskontakt Sofia Hagelin.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi ser en tydlig trend att kassetter har vuxit, säger hon till TT.

Mellan det första kvartalet 2017 och 2018 var ökningen åtta procent, jämfört med 48 procent från 2018 till 2019 samma period.

Mest säljer vinyl och cd, men i fjol gick kassetter om stenkakor.

En fortfarande inplastad kassett med Kents album "Verkligheten" (1996) såldes för 19 800 kronor 2017. Den är dyrast på Traderas kassettopplista, där annars flera rariteter med Eddie Meduza ligger runt 4 000–5 000 kronor.

Detta var den mer tillbakablickande aspekten av den spirande kassettkulturen.

Lönsamt trots

Men det synes även finnas en ljus framtid, där såväl artister som lyssnare driver på en ökande efterfrågan – vilket får kassettbandsfabriker i USA och Frankrike att jobba för högtryck.

National Audio Company i Springfield i den amerikanska delstaten Missouri har hängt med i 50 år. Runt sekelskiftet hade cd:n nått totalt herravälde inom musikproduktion. National Audio tvingades sadla om och överlevde tack vare att bokkassetter förblev populära.

Vd:n Steve Stepp, som startade företaget ihop med sin pappa, sammanfattar affärsidén som "envishet och dumhet".

Den har betalat sig.

Runt 2005 märkte Stepp att pendeln började svänga tillbaka. Rockband som Pearl Jam och The Smashing Pumpkins hörde av sig för jubileumsutgåvor på kassettband.

- Det övertygade stora skivbolag om att det fortfarande fanns liv i kassetten som musikmedium, säger han till nyhetsbyrån AFP.

Analoga öron

För drygt två år sedan köpte National Audio upp gammal utrustning från utslagna tillverkare för att kunna möta efterfrågan. I fjol producerade företaget 18 miljoner kassetter. I kundstocken finns 3 500 skivbolag globalt, enligt Stepp.

Självklart ligger försäljningen av nya kassettalbum långt ifrån glansdagarnas noteringar. I USA såldes 246 miljoner kassettalbum 1994, enligt Nielsen Music.

Men när stora artister som Ariana Grande och Justin Bieber släpper ny musik på kassett kan utvecklingen bara gå på ett håll, anser Stepp:

- Som en gammal stofil vill jag inte föreställa mig en värld utan analog musik.

Hans kollega på den franska mindre kassettproducenten Mulann, Jean-Luc Renou, håller med.

- Njutning är målet. Den får man av kassetter eller vinyl, säger han till AFP.

Mulann är det första företaget på två årtionden i Frankrike som gett sig på kassettillverkning.

Särskilt sound

Dennis Lood driver skivbutiken Rundgång och skivbolaget Rundgång Rekords på Möllan i Malmö.

- Det har hänt något, säger han om kassetten som musikmedium.

- Jag trodde nog inte att större skivbolag skulle nappa och släppa kassetter.

Som exempel nämner han en återutgivning häromåret av Metallicas första demoinspelning.

Också allt fler mindre bolag ger ut ny musik på kassett, liksom banden själva. I höstas släppte hiphopstjärnan Timbuktu och hans band Damn! "Kärlekens blandband" på analog kassett.

TT: Varför vill dina kunder ha musik på kassetter?

- Inte för ljudkvalitetens skull, men det finns en viss känsla med soundet från en kassett. Dessutom behöver vi något fysiskt att hålla i handen ibland, svarar Dennis Lood som också kopplar kassettvurmen till att samlande och fanzineutgivning blivit mer i ropet.

Även yngre

Såväl Dennis Lood som Sofia Hagelin på Tradera tror att senare års ökade intresse för vinylskivor har varit draglok för kassettbandens renässans.

- Och det är inte bara nostalgikerna som efterfrågar utan även unga nya lyssnare, säger hon.

- Jag tror att det är en trend i tiden att människor gillar att konsumera musik på ett mer trankilt (lugnt) sätt. Kanske som en motreaktion till allt Spotifylyssnande.

Stämmer spaningen kan en comeback för de så romantiserade blandbanden vara på gång. Egenhändigt utsmyckade kassettomslag med låtar som tagit timmar att få i rätt ordning, på en A- respektive B-sida, för en enda uttänkt mottagare – inte en ihopvispad masspridd spellista på en digital strömningstjänst.