Åter liv i spelstaden Göteborg

ANNONS
|

1.

För att komma till Erik Svedängs lägenhet i Högsbo måste man gå in på en gård och ta vänster för att hitta porten, som är gömd i ett hörn där den slingrande huskroppen kröker sig. Så uppför trapporna och ut på en vitkalkad loftgång. I en tvåa i slutet av gången sitter en av nyckelpersonerna i Göteborgs indiespelvärld och skapar ett spel som utspelar sig på gator och i ett hus i ett fiktivt Göteborg.

I arbetsrummet, som också är sovrum, sitter även konstnären och spelgrafikern Niklas Åkerblad. För två år sedan släppte de det vackra och psykedeliska appspelet Kometen, där en komet far fram i rymden genom lysande akvarellfärger. De blev så nöjda att de fick hybris, som de uttrycker det, och bestämde sig för att göra något mycket större. Spelet, som heter Else heart break, är inspirerat av Mima, den allvetande datorn i Harry Martinsons Aniara, men också av Jostein Gaarders ungdomsroman Sophies värld.

ANNONS

Ett och ett halvt år har de jobbat med Else heartbreak och tänker sig att ge det ett år till. Det är ett spel som blottar själva dataspelens byggstenar: källkod. Spelets huvudkaraktär Sebastian blir kär i en tjej som tillhör en grupp hackers. Med deras hjälp kan han, det vill säga spelaren, programmera inne i spelet.

- Man behöver inte kunna programmera för att spela, det lär man sig under spelets gång, berättar Erik Svedäng.

Precis som i musik- och filmvärlden har den digitala revolutionen skapat en gräsrotsrörelse med stark växtkraft, under och utanför de multinationella bolagen och förlagen. De spel som görs utan bolag och pengar i ryggen kallas allmänt för independentspel. Gemensamt för många av indiespeltillverkarna är en vilja att göra spel på nya sätt, utan att låta sig begränsas av "topplistementaliteten", som Erik Svedäng uttrycker det.

- Vi skulle alla kunna få fasta jobb, men väljer något annat. För det första skulle jag tvingas göra tråkiga spel, för det andra skulle jag bli styrd av marknadskrafter och stora förläggare. Om jag måste göra reklamjobb för att överleva gör jag det, men då väljer jag helst vilken typ av företag jag jobbar åt, berättar Erik Svedäng.

Niklas Åkerblad kommer in i köket.

ANNONS

- Frihet ... om jag får lägga mig i, säger han och fortsätter:

- Jag har jobbat på spelföretag och det är alltid krafter utifrån som trycker på och gör att man har för lite tid för att göra jobbet bra. Vi väljer att leva billigt, vi har inga fina bilar, men vi har frihet att göra det vi vill, så länge vi vill.

När Erik Svedäng gick ut spelutbildningen på Skövde högskola valde han Göteborg framför Stockholm.

- För mig som vill hålla på med egna saker spelar det ingen roll var jag befinner mig, men när jag väl flyttat visade det sig att det är många speltillverkare som har kommit till Göteborg.

I somras arrangerade Erik Svedäng ett speljam, där femton spelutvecklare träffades på Lindholmen för att på ett tema göra spel tillsammans under en begränsad tid. Några gånger i månaden träffas oberoende spelutvecklare på gemensamma ölkvällar på Linnégatan. Dessutom har den nystartade föreningen Dataspelsakademin börjat arrangera spelrelaterade happenings i stan, senast under Kulturkalaset. Bland annat har de väckt frågan om spel måste vara roliga och slår fast att spel är en konstform.

- Det finns ett stort intresse att ordna events, diskussioner och platser där vi kan arbeta tillsammans. Många produktiva spelutvecklare har numera sin bas i Göteborg, säger Erik Svedäng.

ANNONS

2.

Några som brukar dyka upp på ölkvällarna är de tre killarna bakom den ekonomiska föreningen Skygoblin. Från lokalen på Drottninggatan driver de onlinespelet Nord, ett icke-våldsamt spel som är gratis att ladda ner, men där man kan betala för vissa tjänster. Grafikern Theodor Waern bär omkring på en smutsgul leksaksgris med röd rosett runt halsen och stirrande ögon.

"Jag har supportgrisen", konstaterar han. Det gör honom för dagen ansvarig för att fixa fel och hjälpa spelarna.

Lokalen är full av prunkande växter som de investerade i när det trillade in extra pengar. Det speglar de fyras ganska avslappnade förhållande till verksamheten. Lusten att bygga spel var drivkraften när de gick ihop ett stort gäng mer eller mindre av en slump, i mitten av 00-talet, och bara hade räkningar. Detsamma gäller nu, när de bara är fyra kvar och har fått jämnt inflöde av pengar.

I våras lanserade Skygoblin första delen i ett nischat så kallat peka-klicka-spel som heter The Journey down. Som indiebolag utan pengar i ryggen måste de dela upp spelet i fyra delar för att ha råd att hålla den kvalitet de vill. Andra delen kommer i höst.

- Det är ju förstås en risk. Den stora nackdelen med att släppa ett spel så här är att folk är skeptiska eftersom det har hänt att det bara släpps en massa "kapitel ett" och inte fler. Men vi har blundat för risken och hoppas att kunna lansera del två om inte alltför lång tid, säger Theodor Waern.

ANNONS

The Journey down är ett storydrivet äventyrsspel, med mysterier och gåtor som ska lösas i en värld inspirerad av centralafrikansk konst och musik. Som många indiespel började det som ett infall, ett utforskande av en ny miljö, som fem år senare blev ett konkret spel.

Målgruppen är relativt liten, till skillnad från Nord som enligt Theodor Waern spelas av både barn och gamla.

- Förmodligen spelas det av killar i vår ålder, 30 sådär.

- Lite skäggiga, lite dataintresserade, flikar Henrik Englund in.

- Ja, som spelade den typen av spel 1992, och som nu är nostalgiska för att peka-klickaspelen är tillbaka.

Det finns en målgrupp för smala spel, tror både Henrik Englund och Theodor Waern. Det visar inte minst den explosion av indiespel som finns på marknaden.

- Folk har blivit alltmer mer intresserade av små spelstudios och det som kommer därifrån. Man kan jämföra det med trenden med minibryggerier. Man vill kanske hellre lägga 60 spänn på ett speciellt öl med kul etikett än att köpa en Carlsberg, säger Theodor Waern.

3.

Om Skygoblin gillar berättelser och stora, filmiska spel koncentrerar sig företaget Free lunch design på små och enkla spel med mycket spelkänsla. Deras största framgång är Icy Tower, som skapades av Johan Peitz för pc. Sedan dess har spelet lanserats för mac, Facebook och på senare tid även smartphones. Enligt företaget har över fyrtio miljoner människor spelat det sedan det skapades för tio år sedan. Just nu arbetar de på att lansera en ny version för Iphone.

ANNONS

Free lunch design startade med att göra reklamspel för bland annat Disney och McDonald's. I dag gör de bara egna projekt. Facebook är inte längre en lika attraktiv plattform att lansera spel på. Nu utvecklar de nästan bara spel för smartphones och spelare som har fem minuter över på bussen eller lunchrasten.

- Där ser vi att vi är duktiga och kan göra bra spel som når en stor marknad. Det är där vi kan tjäna pengar, säger grundaren Johan Peitz.

Hur tjänar man pengar på ett spel som kostar sju eller femton kronor?

- För att komma upp i volymer måste spelet vara bra. Sedan behöver man en bra pr-kampanj eller en förläggare som får det att synas. Man måste vårda spelet, släppa nyheter och se till att folk kommer tillbaka, säger Jimmy Öman, som är speldesigner.

Indiespelutvecklarna experimenterar mycket med innehåll och form. Hur förhåller ni er till exempel till berättande spel?

– Det har aldrig varit vårt fokus att vara historieberättare. Personligen tycker jag att storys i spel är överskattade. Då är det nästan mer intressant att lyssna på någon som berättar hur det är att spela ett spel, säger Johan Peitz.

Patrik Liljecrantz – som är technical artist, det vill säga som behärskar såväl programmering som grafik – flikar in att den typen av spel tar längre tid att göra. Jimmy nickar och säger att de också är större.

ANNONS

- Oftast är de storydrivna spelen mer nischade och inte lika tillgängliga för allmänheten. Ska man nå en bredd får man inte vara för djup eller för fancy. Det är pang på och det ska vara kul omedelbart, säger Jimmy Öman.

Samtidigt menar de att spelet måste vara tillräckligt djupt för att locka tillbaka spelaren.

- Spelaren får inte känna sig klar, det måste finnas en möjlighet att bli bättre. Spel i alla dess former är ju stimulantia. De som går igång på det vill ju ha mer av samma kick och gärna lite bättre. Då måste spelet se till att trycka på rätt knapp. Till och med när du egentligen inte känner för att spela ska det ha ett sådant grepp om dig att du ändå går dit. Det är väldigt enkel psykologi, vi leker med beroendebeteendet, fortsätter Jimmy Öman.

Att finnas i Göteborg har många fördelar, menar Free Lunch Designs fyra ägare. Med en egen nisch känner de sig inte som en del av den traditionella dataspelsbranschen, vilket gör att de kan göra vad de vill. En annan fördel är att tempot är lugnare än i till exempel Stockholm, där hårda deadlines och yttre krav många gånger gör spelen sämre än de hade kunnat bli med mer tid.

ANNONS

- Om vi hade någon vision när vi började var att jobbet inte ska ta över våra liv. Vi bestämde oss för att jobba smart, inte hårt. Och det har ju gått bra, säger Johan Peitz.

De har märkt av ett ökat intresse för Göteborg inom spelbranschen. Att det rör på sig i stan är enbart bra tycker de.

- Om Göteborg blir tilltalande för talanger som känner att det finns en framtid här är det bra för alla. Konkurrens gör att man skärper sig, säger Patrik Liljecrantz.

ELECTONIC ARTS/DICE

Etablerar sig i Göteborg i år. Chef är Marcus Nilsson, som tidigare jobbade på Dice i Göteborg innan företaget 2004 flyttade till Stockholm och köptes av EA.

Spel: Need for speed

Anställda: ska bli 70

SKYGOBLIN

Spel: peka och klicka-spelet The Journey down (nedladdningsbar till datorer). Onlinespelet Nord

Anställda: fyra (ekonomisk förening)

FREE LUNCH DESIGN

Spel: Icy tower (pc, mac, smartphones) Dark Nebula (smartphones)

Anställda: sju, varav fyra delägare

COCKROACH INK

Spel: peka och klicka-spelet The Dream machine

ERIK SVEDÄNG

Spel: Blueberry garden, Kometen, Else heart break.

SPELKOLLEKTIVET 1337 GAME DESIGN

Spel: Tillverkade Dark nebula, som Free lunch design har köpt.

ZOZO GAMES

Spel: Enkla appspel, som Zozo bugs.

IMAGE & FORM

Spel: appspelet Anthill, samt en mängd barnspel för pc.

ANNONS