Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Krympt pendel skapar problem

På torsdagsmorgonen satt Anders Lindberg från Lindome satt fast i pendeltrafiken som så många andra dagar.

Tåget han skulle ha tagit, 07.50 från Lindome, var inställt. Likadant med tåget efter. Ersättningsbussar såg han inte röken av, han fick ta ordinarie buss på linje 761.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Efter en timma hade han nått Krokslätt: Då var det fortfarande en bra bit kvar till jobbet på Lindholmen.

- Och det är inte bara på grund av halkan. Kungsbackapendeln har varit en katastrof länge, säger han.

Sedan i måndags körs 13 avgångar med Kungsbackapendeln med färre vagnar. Tågen skall förstärkas med bussar. Men bussarna dyker inte alltid upp och informationen från Västtrafik och DSB First, som tog över trafiken i söndags, är, enligt Lindberg, under all kritik.

- Men det var lika illa innan de bytte entreprenör, det fanns och finns aldrig någon att fråga, säger han.

Som en konsekvens av inställda turer och tåg med färre vagnar blir pendeltågen snabbt överfulla.

- Jag brukar åka hem från Lisebergs station och det händer att tågen är fulla så man blir kvar på perrongen, säger Lindberg.

I onsdags kväll ställdes sista pendeltåget från Göteborg till Kungsbacka in. 50-70 resenärer fick ingen information, varken via informationstavlor eller högtalare.

Många tog taxi till Kållered, Lindome och Kungsbacka, andra fick förmå anhöriga och vänner att hämta dem i Göteborg.

- Så får det naturligtvis inte få till, säger Rebecca Sundborg på Västtrafik, biträdande chef för regiontrafiken. Om sista tåget för dagen ställs in skall entreprenörer ordna ersättningsbussar. Varför så inte skedde vet jag ännu inte.

Enligt Sundborg är det är en lång rad problem som orsakat de senaste dagarnas störningar i pendeltågstrafiken.

- Det har varit fordonsfel, ofta trasiga dörrar eller fotsteg, som krånglar och det har varit den vanliga blandningen av signalfel, växelfel och kontaktledningsfel.

- Trafiken är så tät på Västra stambanan och Västkustbanan att varje störning medför ytterligare störningar, det blir långvariga efterverkningar.

Sedan i måndags körs sex pendeltåg från Kungsbacka på morgonen och sju pendeltåg från Göteborg på eftermiddagen med ett tvåvagnståg i stället för fyravagnståg.

Bussar skall köras med samma avgångstider som tågen från Kungsbacka, Lindome och Göteborg.

- Vi skulle fått fem nya Reginatåg för den regionala trafiken till tidtabellskiftet 12 december men tågen är försenade, säger Ingemar Bengtsson, tågtrafikplanerare på Västtrafik. Tre har kommit, det fjärde är på väg och det femte kommer förhoppningsvis nästa vecka.

Västtrafik har i samråd med DSB First flyttat pendeltåg från Kungsbackapendeln till Bohusbanan för att inte behöva ställa in tåg mellan Stenungsund och Göteborg.

- Vi försöker köra alla tåg som annonseras även om det innebär att vi tvingas köra korta tåg i Kungsbackapendeln, säger Bengtsson.