Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Konstruktiva förslag leder till utveckling

Sveriges Kommuner och Landsting vill nyansera bilden av den svenska skolan. Vi har inte för avsikt att tysta någon kritik. Tvärtom. Vi lägger mycket tid och energi på att förbättra såväl resultat som arbetsmiljö. Det är viktigt, skriver Maria Stockhaus, SKL, i en slutreplik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Som Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbund, mycket riktigt framhåller sker utveckling genom att lyfta upp problem – men inte utan att komma med konstruktiva förslag. Det gör SKL, och inte sällan i samarbete med Lärarnas Riksförbund. Som arbetsgivarorganisation är vi givetvis mycket angelägna om att våra medlemmar betraktas som attraktiva arbetsgivare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Lönen är viktig för att attrahera nya lärare. Men det är inte allt. För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna behövs också större utvecklingspotential och karriärmöjligheter, en rimlig arbetsbörda och utvecklade undervisningsformer.

SKL jobbar aktivt med dessa frågor och flera goda exempel finns. I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Sollentuna har vi inrättat karriärtjänster för lärare, som innebär ett lönepåslag med minst 5 000 kronor.

SKL tar självklart också lärarnas arbetsmiljö på allvar. Därför har vi bland annat bjudit in de fackliga organisationerna för vidare diskussioner om den uttryckta ökade arbetsbelastningen.

Lärarnas lön ligger i paritet med andra stora akademiska grupper inom kommuner och landsting, som till exempel socialsekreterare, kuratorer och bibliotekarier.

Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras. Men det förutsätter en större lönedifferentiering och en större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs dock vilja och mod även från lärarorganisationerna.

Maria Stockhaus

ordförande i utbildningsberedningen, Sveriges Kommuner och Landsting