Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

- Folk ser inte Faktum-försäljarna längre och deras frågor får inte längre plats i debatten, säger Aaron Israelson.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Konkurrensen hårdnar på gatorna

Slaget om gatorna hårdnar. Nu ska kampanjen Gatans småföretagare stärka tidningen Faktums säljare i konkurrensen med bland andra tiggarna.

- Gatorna måste ju vara till för alla, men i konkurrensen med försäljare av Proletären, mobilabonnemang och tiggare har Faktums försäljare hamnat i skymundan, säger tidningens chefredaktör Aaron Israelson.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I dag släpps ett nytt nummer av Faktum. I ett av de bärande reportagen beskrivs den allt hårdare konkurrensen ute på stans trottoarer. Artikeln handlar främst om konflikten mellan försäljare av tidningen och dem som tigger. Den beskriver också hur allmänhetens bild av Faktumförsäljare har påverkats av tiggeriet, berättar Israelson.

- Flera försäljare ger ganska skakande vittnesmål om hur de får växelpengar i hundens vattenskål eller i den halvfulla kaffekoppen, folk ser dem inte och deras frågor får inte längre plats i debatten. Det är högaktuellt och kontroversiellt, säger han.

I reportaget konstaterar man också att det är ett jobb att sälja gatutidningar, inte välgörenhet och att det kan vara svårt för en stressad allmänhet att navigera mellan de olika grupperna när de delvis ställs mot varandra.

Ibland tas säljarna också för tiggare när de, enligt Aaronson, i stället bör ses som småföretagare som investerar egna pengar för att först köpa tidningen och sedan sälja dem vidare ute på stan.

Samtidigt som det nya numret av tidningen kommer ut i dag startar därför kampanjen Gatans småföretagare. Syftet är att synliggöra försäljningsplatser och stärka tidningens försäljare i deras yrkesroll, bland annat genom ett antal vita och rosa stolar som ska placeras utanför butiker där säljare brukar finnas.

- Vi har köpt och målat ett antal stolar som ska placeras ut och i ett brev till butikerna har vi bett om hjälp att ställa in dem nattetid. Gensvaret har så här långt varit positivt, säger Aaron Israelson.

Säljarna kommer även erbjudas särskilda västar för att synas bättre.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.