Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Per Person, IT-strateg på Ale kommun. 

Kommunens pappersblanketter byts mot smidiga e-tjänster

När Ale kommun övergav analoga pappersblanketter och istället satsade på en digitaliseringsplattform från Selfpoint blev det smidigare att upprätthålla den viktiga kontakten med medborgarna.

Svenska kommuner har som uppdrag att stå i medborgarnas tjänst – oavsett om det gäller bygglov eller förskoleplats ska kommunen möta och hjälpa sina invånare. Genom att digitalisera interaktionen ökar kommunen sin tillgänglighet, och här kan Selfpoint med sin kraftfulla plattform för e-tjänster vara till stor hjälp. 

– Den ena sidan av myntet är att vår plattform möter medborgarnas behov och gör deras ärenden digitala. Det andra sidan av myntet är att plattformen förenklar tjänstemännens arbete och frigör tid när hantering av pappersblanketter tas bort, säger Fredrik Carlsson, COO på Selfpoint. 

Han berättar att Selfpoint skiljer sig en hel del från traditionella digitaliseringslösningar. Plattformen består av en processmotor där kunderna kan bygga sina egna e-tjänster för exempelvis bygglovs- eller förskoleplatsansökan på ett enkelt sätt. Dessutom skräddarsys plattformen efter kommunernas grafiska profiler för att ge ett sömlöst intryck.

– Styrkan med Selfpoint är att plattformen inte är konsultdriven. Kunden är i mångt och mycket frigående efter två dagars utbildning med oss och kan därefter bygga ganska komplexa tjänster på egen hand, säger Fredrik Carlsson.

En av kommunerna som samarbetar med Selfpoint och använder deras plattform är Ale kommun. 

– Vi vill möta medborgarna där de är, och i de flesta fall är de uppkopplade. Aleborna kan tack vare våra e-tjänster göra ansökningar eller till exempel beställa ett nytt återvinningskort när de själva har tid och möjlighet, säger Per Person, IT-strateg på Ale kommun. 

Att valet föll på just Selfpoint när kommunen skulle upphandla om en e-tjänstlösning berodde på att Selfpoints plattform är användarvänlig – både enkel att skapa e-tjänster i samt smidig för medborgarna att använda. 

– Nu under coronakrisen kunde vi få fram en e-tjänst på bara en dag där föräldrar med samhällsviktiga jobb kan anmäla att de behöver barnomsorg även om skolorna skulle stänga. Att vi kunde få fram den tjänsten så fort beror på att verktyget är så enkelt att arbeta med, säger Per Persson. 
Läst mer: www.selfpoint.se