Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

KO ingriper mot pensionsrådgivare

Konsumentombudsmannen (KO) ingriper mot tre företag som sysslar med PPM-rådgivning. Positiv pension, Svensk fondservice och Prognosia har tillsammans närmare 300 anmälningar mot sig hos Konsumentverket.

Det handlar om telefonförsäljning där företagen använt sig av otillåtna metoder i marknadsföringen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Förbudsförelägganden är kopplade till viten på mellan 500 000 och 750 000 kronor. Företagen har fram till den 19 juni att svara. KO överväger annars att driva ärenden vidare till Marknadsdomstolen, enligt ett pressmeddelande.

Enligt KO har Svensk fondservice och Positiv pension bland annat fakturerat personer som inte anser sig ha ingått avtal, ringt till Nix-registrerade telefoner och dessutom har kunder fått avtal förlängda utan att informeras om det.

Prognosia har ringt till mobiltelefoner, något som enligt KO är ett brott mot god marknadsföringssed. Frågan har dock aldrig prövats i domstol och Prognosia har gjort en annan tolkning av reglerna.

-Men det är inte bra om konsumenterna uppfattar det som ett problem. Det här påverkar inte oss eftersom vi inte har ringt till mobiltelefoner sedan i februari. Vi välkomnar detta tydliggörande och kommer att godtaga KO:s föreläggandet, säger vice vd Johan Rutgersson.