Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anette Hellgren, klubbordförande Unionen och Cecilia Fahlberg, förbundsordförande Unionen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kampen om Saab avgörs i rätten

Slaget om Saab Automobile har flyttats till domstolarna. Bolaget hoppas blidka hovrätten och få igenom en rekonstruktion. Men facken Unionen och Ledarna vågade inte vänta längre – på måndagen begärde de Saab i konkurs.

Det blir en juridisk kapplöpning – får Saab sin eftertraktade rekonstruktion där bolaget tror på en framtid med kinesiska ägare eller blir det en konkurs där företaget riskerar att styckas upp, säljas eller begravas?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Lämnade in för sent

Saab lämnade in överklagandet för sent för att det skulle hinna med posten och skickas till hovrätten redan på måndagen, skriver TTELA på nätet. Den sista postleveransen gick halv fyra, 20 minuter innan överklagandet kom in.
Hovrätten i Göteborg lär därför ha handlingarna tidigast på onsdagen.
– Det stämmer att överklagandet inte hann med posten, säger rådman Cecilia Tisell.
Att gå till posten en extra gång var inte aktuellt.
– Det är inte våra rutiner att göra det. Så långt som möjligt följer vi de rutiner vi har, säger hon.
Saabs ombud frågade om de inte på något sätt kunde se till att överklagandet kom in till hovrätten snabbare, men det ska gå enligt de vanliga kanalerna, förklarade tingsrättens personal.
– Hade de lämnat in överklagandet tidigare hade det kommit med dagens postgång, säger Cecilia Tisell.

I överklagandet har Saab bifogat en detaljerad tidsplan för när kinesiska myndigheter väntas godkänna att Pang Da och Youngman köper in sig med 245 miljoner euro i Swedish Automobile.
Nationella Reform- och utvecklingskommissionen (NDRC) väntas fatta sitt beslut i mitten av oktober. Sedan ska ytterligare myndigheter säga sitt och slutgiltigt besked väntas den 8 november.
Dessutom har Saab bifogat brev från de båda kinesiska bolagen där de skriver att de, så vitt de känner till, inte ser några skäl till oväntade förseningar eller att processen inte ska gå i hamn.
Båda framhåller också att de är imponerade av Saabs teknik och ser en framtid för bolaget över hela världen och särskilt i Kina.
Youngman betonar att man med sina goda relationer till flera finansiella institutioner i Kina tänker hjälpa Saab med ytterligare finansiering. Youngman skriver också att man har som policy att stödja bolag man investerar i så att det leder till ett positivt utfall.
Det avtal som Youngman har ingått, som ger Saab 70 miljoner euro i lån, kommer via "en ansedd tysk och internationell bank". Det kan dröja till den 26 september innan pengarna är tillgängliga.

Saab konstaterar att 245 miljoner euro är tillräckligt för att få igång produktionen igen. Tidigare har bolaget hävdat att nedskrivning av skulder inte är aktuellt. Men nu skriver Saab att ett ackord, även om det bara innehåller ett moratorium, skulle underlätta att få igång fabriken. Den frågan ska dock diskuteras med borgenärerna, det vill säga fordringsägarna. Saab har enligt egen uppgift förfallna skulder till leverantörerna på cirka 1,4 miljarder kronor.

Inte lugnade

Saabs nyhet om lånet lugnade inte Unionen och Ledarna som lämnade in konkursansökningar mot Saab Automobile och i Unionens fall även dotterbolagen Powertrain och Tools.

– Vi tyckte lokalt att man skulle vänta, men förbundet har en annan uppfattning, säger Thomas Haglund, ordförande för Ledarna på Saab.

Tingsrätten i Vänersborg använder alla tillgängliga resurser för att förbereda Unionens och Ledarnas konkursbegäran av Saab Automobile. Totalt handlar det om 892 ansökningar, 770 från Unionens medlemmar, och 122 från Ledarna.

– Vi har tvingats ta hjälp från alla avdelningar på rätten för att förbereda förhandlingen, säger rådmannen Cecilia Tisell, som utsetts till konkursdomare.

Hon räknar med att förhandlingen kommer att ske om två veckor.

– Det är normalt. Vi måste ju också meddela Saab Automobile om begäran från facket.

TT: Vad händer om Saab betalar ut lönerna inom den tiden?

– Då faller ju fackens krav, och då har de heller inget skäl att begära Saab i konkurs, säger Tisell.

Sitter still i båten

IF Metall, som ironiskt nog gjort upp om en löneförhöjning, och Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer sitter däremot still i båten.

– Händer inget inom det närmaste kommer vi också att följa efter övriga förbund, säger Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall på Saab Automobile.

Skött anser att Unionen och Ledarna själva får tala för varför de begärt bolaget i konkurs. Men till skillnad från Unionen är han inte orolig för att medlemmarna i IF Metall kan hamna i en situation, där lönegarantin inte täcker upp för de lönekrav som medlemmarna i Metall har och kan få på Saab.

– Den risken ser inte vi. Men samtidigt så har vi lyssnat noga till vad våra medlemmar vill, och deras önskan är tydlig – att vi ger Saab några dagar till.

– När jag kom hem i fredags var det flera som via Facebook fört fram det till mig.

TT: Men hur länge kan ni vänta?

– Blir det ingen rekonstruktion av bolaget, och inga löner kommer in på våra medlemmars konton, om allt bara är status quo, då väntar vi inte länge till. Det handlar bara om några dagar, säger Håkan Skött.

Slut med bilbyggandet

För att den statliga lönegarantin ska börja gälla måste tingsrätten besluta om konkurs och det sker först efter en konkursförhandling som tingsrätten räknar med att hålla om två veckor.

Går Saab Automobile i konkurs blir det inga mer Saabar byggda. Det tror i alla fall inte Lars Holmqvist, vd för Clepa som organiserar underleverantörer i EU. Däremot tror han på en framtid för lokalerna och de anställda.

– Jag kan tänka mig att både lokala bolag och utländska intressenter kan vilja förlägga verksamhet där och tillverka specialfordon eller nischprodukter, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.