Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Johan Lindqvist

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Johan Lindqvist: Idol har överlevt sig självt

GP:s Johan Lindqvist ser ett tv-program som överlevt sig självt och sina kritiker.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Idol firar tio år och de flesta som kritiserade programmet när det var nytt har resignerat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Protesterna mot mobbing, utslagning och likriktning hörs inte längre. Till och med Stefan Sundström, som en gång skrev upprörda debattartiklar i kvällstidningarna, har dragit sig tillbaka till växthuset och hönorna. Kanske är det så att vi har blivit avtrubbade. Numera handlar sedan länge nästan all underhållnings-tv om att bedömas och passa in i en mall för att slippa bli bortvald.

Kanske är det också så att vi har större samhällsproblem än ett tv-program att brottas med.

Idol-juryn får fortsätta gapa och vifta och leva jävel med unga människor som försöker fånga en fjärran förhoppning och vars största önskan är att få "hålla på med musiken." Men jag vet en som alltjämt får något svart i blicken när man tar upp Idol i allmänhet och juryn i synnerhet. Nämligen Håkan Hellström.

"De ska ha stryk. Riktigt mycket stryk. Jag blir så förbannad. Ursäkta att jag uttrycker mig så starkt. Det är mord. De mördar ju folk psykiskt i program efter program.", dundrade Hellström i en intervju 2010 med magasinet Filter. Senast när jag intervjuade honom inför rekordkonserten på Ullevi. Håkan Hellström menade att Idol exploaterar unga människors drömmar och att juryn inte vet någonting om musik.

I hjärtat håller jag med honom fullt ut. Samtidigt ser jag att Idol fortsätter vara en tittarframgång och att köerna ringlar långa till varje ny audition. En handfull talanger har faktiskt också vuxit ut till etablerade artister och dessutom lyckats kränga sig ur den förminskande Idol-mallen.

Att juryn bevisligen har lyckats hitta talangerna är säkert en stor anledning till att man nu kan göra sin tionde säsong. Annonsörer och musikbransch gillar kommersiell framgång. En annan är att man har fördelen av att, i alla fall på den svenska marknaden, vara originalet i den här typen av talangtävlingar. Även om jag personligen tycker att Idol befinner sig på ett sluttande plan, att man överlevt både sig självt och sina argaste kritiker, är det kanske lika bra att välja acceptans framför frustration.