Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inte bli vald – en plåga i skolan

Att eleverna själva fick dela in sig i grupper gjorde skolåren till en pina för Erica Hallbäck. Nu skriver hon till landets kommuner – i hopp om att andra ska får det bättre.

Erica Hallbäck sade ifrån till lärarna. På grundskolan i Falkenberg och under gymnasietiden i Mölndal. Men få lyssnade. I stället delade eleverna in sig själva på lektioner eller när det var dags för grupparbete.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag blev aldrig vald. Jag hade aldrig några riktiga kompisar. Inför nästan varje lektion hade jag ont i magen och funderade på om det skulle bli grupparbeten eller inte. Jag vill att andra ska slippa uppleva samma sak, säger hon.

Precis innan Erica Hallbäck tog studenten i våras bestämde hon sig för att skriva ett brev till alla lärare på gymnasieskolan. Hon fick positiv respons från flera vilket motiverade henne att skriva fler brev – till fler kommuner och skolor. I brevet berättar hon hur hon upplevde det när inte lärarna skötte gruppindelningen.

– Det är så enkelt och skulle hjälpa många. Man kan inte styra över andra och vilka som ska tycka om vilka. Rasterna är elevernas fritid men lektionerna är lärarnas ansvar och då borde alla få känna att de får vara med.

I dag har Erica Hallbäck flera kompisar. Hon läser till personlig assistent och elevassistent på en folkhögskola utanför Nässjö och mår bra. Många gånger har hon funderat på varför just hon hamnade utanför.

Flera samarbetsövningar

– Jag vet faktiskt inte. Nu har jag vänner och jag tycker inte att jag har ändrat mig. Jag är samma person nu som tidigare.

Under skolåren var hon med om flera ”samarbetsövningar” som skulle göra klimatet i skolan bättre. Men det blev bara bättre för ett tag. Sedan återgick tillvaron till det ”normala” och i den stod Erica Hallbäck utanför gemenskapen. Hon tror dock att det generellt sett är betydligt svårare att göra något åt det utanförskap som härskar utanför klassrummet.

– I alla fall bland äldre barn. Däremot tror jag att föräldrar som har yngre barn är förhållandevis dåliga på att fråga sina barn om sådant som att alla i klassen får vara med.

Hennes brevskrivande till landets 290 kommuner har precis börjat. Hon vänder sig direkt till ledande politiker och hoppas att de ska vidarebefordra hennes brev till varje skola.

Är du arg på elever och lärare från förr?

– Nej, jag är inte arg på eleverna. Däremot är jag irriterad på de lärare som jag har påpekat det här för många gånger men som inte har lyssnat, säger Erica Hallbäck.