Ingen bytesrätt eller garanti för kunderna

ANNONS
|

I Onoffs butik i Nordstan såg allt ut som vanligt när de öppnade klockan 10 på morgonen. Skyltarna utanför skriker rea, men sade inget om den konkursansökan som Onoff lämnade in på måndagseftermiddagen.

Det var relativt många kunder i det konkursade bolagets butik i Nordstan, strax efter att de öppnade som vanligt klockan 10 på tisdagsmorgonen.

Helgens 25 procentiga rea fortsatte även på tisdagen.

Personalen sa sig inte ha fått någon information om hur länge de skulle hålla öppet och hade fått förhållningsorder om att hänvisa alla frågor kring konkursen till pressansvariga.

- Jag skulle handla bredband till min laptop, men det blev inte av i dag, säger en av kunderna, Kent Eriksson från Bergsjön.

ANNONS

Han har tidigare köpt en dator i butiken, men känner sig inte orolig för garantier på grund av konkursen:

- Just nu är inte jag speciellt rädd. Jag har köpt på avbetalning, så det är jag som är skyldig dem pengar, säger han.

En timme senare, vid elvatiden, satte personalen upp informationslappar vid butikens entré.

Där fick kunderna beskedet att Onoffs presentkort, garantier, öppet köp och bytesrätt inte längre gäller.

Eventuella reklamationer måste göras skriftligen till konkursboet, skriver konkursförvaltaren.

Senare under dagen lades samma information även ut på hemsidan.

Enligt uppgift till GP har Onoffs butiker sedan en vecka tillbaka slutat med att sälja varor som man för tillfället inte har inne i butiken, som behöver hämtas från centrallagret, eller som man inte säkert vet leveransdag på.

GP har inte lyckats nå varken pressansvariga, konkursförvaltare, eller styrelseordförande under tisdagen.

I företagets huvudväxel svarade på morgonen en kvinna som sade sig inte ha någon information alls, förutom pressmeddelandet.

På Onoffs hemsida skyltade man med stor sommarrea, men det fanns på förmiddagen ingen information om konkursen, om man inte letade sig flera klick bort till måndagens pressmeddelande.

Enligt Svenska Dagbladet har konkursförvaltaren fått anbud på Onoffs lagervaror, men försöker i nuläget sälja varorna i butik med hjälp av den rea på 25 procent som infördes redan innan konkursen.

ANNONS

- Vi är mer intresserade av att sälja affärerna nu. Vi försöker rädda så många jobb som möjligt, men kan inte garantera någonting, säger Lars Eric Gustafsson till SVD.

Han meddelar också att samtliga anställda kommer varslas snarast möjligt.

1971 började Onoffs grundare Hans Westin att sälja stereoprodukter i liten skala.

1973 började verksamheten, med namnet Telecall, drivas på heltid i en hyrd lokal i Åkersberga norr om Stockholm.

1976 öppnades den första riktiga butiken i Åkersberga.

1982 skapades Onoff. Antalet butiker var sju och omsättningen 95 miljoner kronor.

Under 1980-talet lanserade Onoff stormarknadsidén i hemelektronik.

1989 utvidgades sortimentet med data- och telefoniprodukter och andra kedjor köptes.

(TT)

ANNONS