Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inga kvinnor i saudisk Ikeakatalog

Ikea har plockat bort kvinnorna från sin saudiska katalog. Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (FP) beklagar att Ikea väljer att osynliggöra de saudiska kvinnorna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nästa års upplaga, som ser i stort sett likadan ut i alla länder, har specialdesignats för Saudiarabien, ett land där kvinnor inte får rösta, köra bil eller röra sig ensamma ute på gatorna, skriver Metro.

Ikeagruppen, som producerat katalogen åt Ikea i Saudiarabien, beklagar att kvinnor retuscherats bort.

-Som producent av Ikeakatalogen beklagar vi den här situationen, säger Josefin Torell, pressansvarig på företaget, till P4 Kronoberg.

Enligt henne ser nu bolaget över rutiner för att säkerställa att katalogens olika versioner ska följa Ikeagruppens värderingar.

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (FP) anser att företaget, genom att osynliggöra de saudiska kvinnorna, bidrar till att bevara deras fruktansvärda situation där kvinnorna, enligt statsrådet, i princip behandlas som en andra klassens medborgare.

-Även den vars idé är att tjäna pengar måste ha principer, och dem måste man hålla på. Och är det något land som behöver ta del av Ikeas värdegrund så är det Saudiarabien. Därför är det synd att det är just där man väljer att frångå en del av sin värdegrund, i det här fallet jämställdhet, säger Sabuni.

Hon konstaterar dock att Ikea är ett privatägt företag "som självklart får fatta sina egna beslut". Regeringen har enligt henne inga planer på att ta upp frågan med företrädare för Ikea.

-Samtidigt beklagar jag att ett företag som inte exporterar bara hyllor utan också en bild av Sverige - köttbullar och jämställdhet och annat - väljer att i det här fallet ta bort en del av det viktiga med Sverigebilden. Ikea lever ju på det goda varumärket Sverige precis som Sverige också tar del av det goda varumärket Ikea.

Vid Ikeas pressjour i Sverige hänvisar man till Inter Ikea Systems presservice i Nederländerna, som är franchisegivare.

-Det här är väldigt olyckligt. Vi har tagit kontakt med Saudiarabien för att fördjupa oss i den här frågan, berättar företagets presskontakt Ulrika Englesson Sandman för svt.se.

Hon ger dock inga löften om att i nuläget vidta några åtgärder mot den saudiska franchisetagaren, som enligt henne "i princip" bestämmer hur katalogen ska se ut.

-Det är olyckligt hur det här framstår i medierna. Vi har startat en dialog med Saudiarabien för att se vad det är som har ändrats och vad det beror på. Det finns 63 versioner av katalogen på 29 språk och vi arbetar kontinuerligt med sådana här frågor, säger Englesson Sandman till svt.se.