Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inga fler bananbåtar till Göteborg

En hundraårig historia i graven när Chiquitas bananbåtar slutar anlöpa Göteborgs Hamn i januari.

Den 14 januari anlöper Chiquita för sista gången Göteborgs Hamn.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är 103 år sedan den första bananbåten kom till Göteborg. Sedan dess har distributionen av bananer skett härifrån till hela Skandinavien. Med i januari är det över.

Bananerna kommer istället i konventionella containerfartyg med omlastning i tyska Bremerhaven.

Onekligen en epok som går i graven. De första kylbåtarna började användas 1945. Redan för drygt tio år sedan upphörde lossningen i Frihamnen för att gå till containerterminalen.

– Det är naturligtvis tråkigt att vi tappar den här trafiken. Bananbåten har länge varit en symbol för hamnen och vår handel med andra länder, säger Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn AB.

I början på 1900-talet var bananer en exotisk frukt. I dag äter svenskarna cirka 20 kilo per person.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.