Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bilden är en skärmdump från vigogum.se

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ifrågasatt reklam granskas

Konsumentverket granskar nu tuggummit som lovar köparen fortsatt såväl skönhet, skarpt intellekt som atletiska framgångar.

Tuggummit, som är ett kosttillskott som säljs bland annat på apotek, har uppmärksammats i flera bloggar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm kallar på sin konsumentblogg tuggummit Vigo den "dummaste produkten någonsin" och ifrågasätter nödvändigheten. Tonerna från flera modebloggare är mindre kritiska.

Företaget bakom tuggummit säger att de hälsogivande effekterna har granskats av Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet.

– Vi säger inte att man blir snyggare utan att man bibehåller en sund hud, säger Lisa Westerdahl, produktchef på Antula Healthcare som tillverkar produkten, till Svenska Dagbladet.

Hon menar att det är en feltolkning att tro att utseendet förbättras av tuggummit.

Dyrt sätt att få i sig vitaminer

Konsumentverket har enligt SvD nu börjat titta närmare på marknadsföringen av tuggummit.

– Vi har börjat granska detta i dag sedan vi fått in en del input om vissa påståenden som folk tycker är för långtgående för ett tuggummi, säger Henrik Örnstedt, handläggare på Konsumentverket

Adam Svensson som arbetar med konsument- och miljöfrågor på Konsumentföreningen i Stockholm menar att det finns belägg för att man blir snygg, pigg och smart av tuggummina, men att det är ett dyrt sätt att få i sig vitaminer. Som exempel nämner han tuggummit som lovar att hålla huden fast och stärka håret med hjälp av betakaroten, som finns även i andra livsmedel.

– Samma märkning skulle man lika gärna kunna sätta på morötter.

Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, tror inte på tuggummits utlovade effekter.

– Jag kan inte se att innehållet skulle ge några av effekter som påstås, ämnena kan varken påverka skönhet eller fokus i någon högre utsträckning, säger hon till SvD.

Stort förtroende för apoteket

Konsumentföreningen ifrågasätter hur nödvändiga tillskotten egentligen är. Adam Svensson säger att en balanserad kost räcker och beklagar att apotek säljer produkten eftersom kunderna har ett stort förtroende för att apotekens varor verkligen har positiv verkan. Visserligen har konsumenten ett eget ansvar, men det är svårt att veta allt om alla produkter man köper.

Adam Svensson tycker inte att konsumenter ska förvänta sig alltför mycket av tuggummina.

– Jag tror inte att man ska få upp sina förhoppningar alltför mycket om att bli vacker, stark och smart av att tugga de här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.