Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ica utan koll på sädesslagen

Hur ser vete ut? Fråga inte Ica Maxi. När matjätten lär barnen allt om de fyra sädesslagen i en stor reklamkampanj har arrangören noll koll. – Man undrar hur Icas kunskap om matens ursprung är, säger Lars Påfvelsson, spannmålsbonde i Sollebrunn.

Ica Maxi och maskotarna Mica och Mixi vill lära barnen allt om de fyra sädesslagen. Bland övrig reklam på monitorerna i mataffärerna rullar kampanjen där frågan ställs om tittaren känner igen vete.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sedan visas bilden av korn.

Kunde det bara handla om en miss med bilden? Nej.

Går man in på Ica Maxis hemsida om Mica och Mixi står dessutom en käck förklaring i text: Vete har lååånga strån.

– Egentligen förvånar det mig inte, men det är allvarligt. Vi tar ofta emot skolklasser och lärarna har väldigt dålig koll på sädesslagen. Vi har tappat en hel generations kunskap om vår mat, säger Lars Påfvelsson.

Kan du berätta hur de två sädesslagen ser ut?

Korn har spröten, som antenner som sticker ut på varje korn. Vete har inga spröt, den är samlad som en kolv. Det är vetekorn runt hela kolven.

På Ica håller man nu på att rätta till felen i kampanjen.

– Det har blivit tryckfel i materialet, det är fel text till fel bild och det är jättebeklagligt. Nu håller vi på och byter ut allt i alla Maxibutiker, säger Jenny Egeland, pressekreterare på Ica.

Den landsomfattande frukostkampanjen följs av ett jippo i morgon. Barnen uppmanas komma till sin Icabutik och lära sig allt om de fyra sädesslagen och tävla om en resa till Legoland.

– Alla barn som svarar fel på grund av det felaktiga materialet går ändå vidare till nästa del. Det är en tävling i flera steg, säger Jenny Egeland.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.