Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hustillverkare bryter mot lagen

Konsumentverkets granskning av 15 småhusföretag ger en nedslående bild av branschen. Samtliga hade oskäliga och i de flesta fall olagliga avtal.

Verket förutsätter nu en självsaneringen inom branschen - annars väntar rättsliga åtgärder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Varje år byggs cirka 7 000 småhus i landet, för de flesta den enskilt största investeringen i livet. Villkoren ska vara skäliga men är det inte hos de 15 största tillverkarna, konstaterar verket.

Enligt Konsumentverket är det kännetecknande för de avtalsvillkor som bedömts som oskäliga att de på olika sätt begränsar konsumentens rätt i förhållande till husföretaget. Ett av de vanligast förekommande är att det är den som står för byggfelsförsäkringen som ska utse besiktningsman för bygget. I det fallet finns en dom från Marknadsdomstolen som förbjuder detta.

"Det är oklart om husföretagen är okunniga om lagar och gällande rättsläge eller om de helt enkelt struntar i det. Men lika fullt är det mycket allvarligt", skriver Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket.

De 15 företagen står för omkring 80 procent av småhusproduktionen i Sverige.

-Det är bedrövligt, konstaterar Mari Gremlin, jurist vid Konsumentverket.

Under våren kommer Konsumentverket att följa upp företagen och granska villkoren.

-Har de inte ändrat sig kommer vi att kräva att de ändrar sig. Gör de inte det frivilligt får det gå till Marknadsdomstolen.

I rapporten har verket lyft fram nio avtalsvillkor som är oskäliga - och som direkt strider mot tvingande lag.

Ett vanligt - och olagligt - avtalsvillkor är att försäkringsgivaren ska utse besiktningsman. När konsumenten köper småhus ingår ofta byggfelsförsäkringen. Att byta kan då bli dyrt för konsumenten.

Efter godkänd slutbesiktning kvarstår ofta vissa byggfel. Därför har konsumenten laglig rätt att hålla inne den sista delbetalningen gentemot företaget för att få igenom sina krav.

-Men då finns det villkor som säger att du omedelbart ska betala den sista summan, konstaterar Gremlin.

I vissa fall är reklamationsrätten bara sju dagar. Enligt lag gäller rätten två månader efter att felet har upptäckts.

13 av 15 granskade företag har villkorat att priset ska höjas med index vid förseningar - oavsett vem som har orsakat förseningen.

-Konsumenten får lida dels för att man får ett försenat hus och dels för att man får en höjning av priset, säger Gremlin.

Kent Johansson är vd för Älvsbyhus, ett av de företag som granskats och kritiserats av Konsumentverket.

-Vi försöker hitta de punkter som berör oss och så får vi helt enkelt göra de förändringar som vi tror att Konsumentverket vill att det ska se ut, säger han.

Varför det finns många brister i branschen kan han inte svara på.

-Våra avtal har sett ut så här, törs jag nästan säga för hela branschen, i väldigt många år, säger Kent Johansson.

Exempelvis har Älvsbyhus krav på skriftlig reklamation, trots rätten att göra det muntligt. Älvsbyhus kräver också att den sista betalningen ska göras fem dagar efter slutbesiktningen.

-Det här är riktigt dåligt, konstaterar Villaägarnas Riksförbunds chefsjurist Ulf Stenberg med anledning av rapporten.

Hans råd är att ta professionell hjälp vid husköp, en byggnadskonsult eller specialiserad jurist. För villkoren kan och bör förhandlas.

-Du kan inte gå in och köpa ett hus och tro att de avtal som sticks under näsan på dig är de mest optimala för dig, säger Stenberg.