Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hundratals kemikalier i kläder

En undersökning bland drygt hundra butiker i Göteborgs centrum visar att kunskapen om kemikalierna i de egna varorna var usel.

- Butikerna har gjort som strutsen lite för länge. Men man kan inte bara strunta i lagen. Det är dags att de tar sitt ansvar, säger miljöinspektör Marco Bongiovanni som genomförde undersökningen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

123 butiker inom Vallgraven som säljer kläder, inredningstextilier samt klädslar till barnvagnar och bilbarnstolar fick i somras besök av miljöförvaltningen. Undersökningen var en uppföljning på ett liknande projekt som Kemikalieinspektionen, Kemi, genomförde året innan med inriktning på barn och textilier.

Kemis granskning visade att en femtedel av butikerna hade goda kunskaper och bra rutiner om kemikalier i de egna produkterna, men också att hälften helt saknade kunskap om kemikaliefrågor och om den europeiska kemikalielagstiftningen Reach.

Bland de 123 besökta butikerna i Göteborgs innerstad visade sig kunskapsnivån enligt rapporten vara "i stort sett obefintlig".

- Att de varor man sålde berördes av kemikalielagstiftningen var i stort sett helt ny information. Men den lagen har samma status lagmässigt för företagen som arbetsrätten eller kassaregisterlagen! Att man inte har kunskap är inget att skylla på nu efter vår informationsinsats. Kan man inte ekonomi är det självklart att hyra in en revisor. Kan man inte kemikalier får man också hyra in hjälp, menar Marco Bongiovanni.

Reach:s artikel 33 är speciellt viktig för konsumenter. Den slår fast att konsumenten kostnadsfritt på begäran har rätt att få information inom 45 dagar ifall de ämnen som finns på Kandidatförteckningen finns i den vara man tänkt att köpa och i så fall information om hur man skall använda sin vara på ett säkert sätt.

- Men man kan inte lägga allt ansvar för kunskap hos konsumenten. En hel del borde vara bortsållat redan på butiksnivå. Där borde den grundläggande kunskapen absolut vara högre, säger miljöinspektör Victoria Lind Magnusson.

När förvaltningen märkte vilket resultat undersökningen fick togs kontakt med företagarbolaget Innerstaden som samlar många butiker inom Vallgraven. Ett frukostmöte med konstruktiva råd till företagarna blev ett första resultat. Ett handlingsprogram kallat "8 steg att starta kemikaliearbete" har också lagts ut på Göteborgs hemsida.

- Vi vill inte bråka men vi är ju ändå en tillsynsmyndighet. Väldigt många butiker är glada att de fått den här hjälpen. Många små företag tror att de inte kan påverka. Men även om man en är liten, fristående butik, finns det flera saker man kan göra, säger Marco Bongiovanni.

De åtta stegen föreslår bland annat att butiken skall upprätta en egen kemikalielista, prioritera bland sina varor samt ha en dialog med leverantörerna. Något som var långt ifrån verklighet i de flesta av de undersökta butikerna.

- Kunskapen om kemikalier är nog inte bara låg i Göteborg, den är nog låg i hela Sverige. Företagare skall kunna allt i dag. Men detta är en viktig fråga att arbeta med och vi kommer att ha utbildningar, kommenterar Marianne Sörling, centrumchef för Innerstaden Göteborg.

- Som konsument är det viktigt att få medvetenhet om att allt du kan köpa i butiken inte är kontrollerat, konstaterar miljöinspektör Victoria Lind Magnusson.

Några positiva exempel fanns dock. Till exempel arbetade Möbel Shop på Kungsgatan aktivt med kemikaliekrav på sina leverantörer, Rabalder på Södra Hamngatan hade information i butiken om utförda tester på kläderna och Bolia på Kyrkogatan hade en power point-presention om Reach-lagstiftningen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.