Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"Vi är ett internationellt udda gäng med högutbildade personer som vill prestera. Jag har jobbat på stora bolag i tre olika länder men det vi har här är unikt" säger delägaren Russell Clark på Humblebee i Göteborg.

Humblebee hjälper västsvenska företag in i framtiden – i rekordfart

De har bara en vecka på sig. Sedan ska de presentera en helt ny digital affärslösning som hjälper ännu ett västsvenskt företag in i framtiden. På Kvarnbergsgatan 2 i Göteborg sitter några av stans mest innovativa skapare av digitala tjänster – och under minst sagt utmanande förutsättningar sker här förändring från grunden.

Trots att de redan haft uppdrag för flera marknadsledande svenska företag skulle delägaren och affärsansvarige Russell Clark vilja påstå att Humblebees framgångssaga fortfarande är lite av en hemlighet för den enskilde göteborgaren. Däremot tror han att de flesta företag, kodare och andra vurmare för digitalisering har stenkoll på den digitala studio som i stabil takt vuxit sig stor på den där kullen strax ovanför Kronhusbodarna.

Humblebee är ett modernt och framgångsrikt företag i centrala Göteborg.
Humblebee är ett modernt och framgångsrikt företag i centrala Göteborg.

– Vi hjälper företag att digitalisera sin verksamhet på riktigt, med användarvänligheten i fokus. Vår personal har spetskunskaper inom design, tech eller affärslösningar och tillsammans utgör de ett starkt team.

Kontoret osar av Silicon Valley

Russell Clark, delägare och affärsansvarig på Humblebee i Göteborg.
Russell Clark, delägare och affärsansvarig på Humblebee i Göteborg.

Russell Clark är ett energiknippe från Edinburgh. Han utstrålar entreprenörskap och känns som den perfekta karaktären på ett ställe som fullkomligt osar av Silicon Valley-anda. Det är här på Kvarnbergsgatan som han låser in tjänstedesigners och utvecklare tillsammans med kunden för att på extremt kort tid validera om en idé för en app, digitalt verktyg eller en digital tjänst är magi – eller redo för papperskorgen.

LÄNK: Se case och ta kontakt med Humblebee här

– Metoden, som vi utifrån många års erfarenhet tweakat något och gjort till vår egen, kommer från Google Ventures och kallas för The Design Sprint. Under coronapandemin har vi visserligen jobbat i ett virtuellt rum men på bara fem dagar har vi tömt kundens hjärna på information, tagit fram en prototyp av en digital lösning och dessutom hunnit testa den på uppdragsgivarens kunder, berättar Russell och fortsätter:

– Den stora fördelen med detta är att det går fort. I stället för att sitta i flera månader och sedan få fram något som senare inte visar sig fungera så är detta sätt att jobba oslagbart. När vi väl sätter igång med det stora arbetet vet vi att vi gör rätt saker, för vi har redan testat.

Användarvänlighet jämförs med globala streamingtjänster

Russell beskriver hur tjänstedesigners och utvecklare tillsammans arbetar för att få fram så användarvänliga produkter som möjligt. Att de för idéerna kan ta fram supermoderna och snabba mikrotjänster, med väldigt låga månadskostnader, som när det gäller användarvänlighet går att jämföra med världens största streamingtjänster för film, tv-serier och musik.

På bara fyra dagar tar Humblebee fram en prototyp på en digital lösning som ska hjälpa deras kunder in i framtiden.
På bara fyra dagar tar Humblebee fram en prototyp på en digital lösning som ska hjälpa deras kunder in i framtiden.

– Vi kommer bygga ett verktyg anpassat efter företagets viktigaste kunder. Men det ska vara jättesnabbt och inte kosta mycket att driva. När man pratar om den typen av unika digitala ekosystem så finns det i stort sett bara 12-13 bolag i världen som ligger på den nivån – och vi gör liknande set-ups.

Byggde Polestars tjänst på rekordtid

Ett sådant uppdrag fick Humblebee tillsammans med expertbolag inom VinnGroup av elbilstillverkaren Polestar – att skapa ett modernt ekosystem som är 100 procent serverless och som utnyttjar molntjänster fullt ut för att kunna erbjuda högkvalitativa digitala tjänster. Lösningen motsvarar det gemene man förväntar sig av Polestar: högpresterande, elegant, flexibelt och anpassningsbart till ett brett kundbehov på de marknader där varumärket finns.

Humblebee har satt sin egen prägel på Googles metod The Design Sprint.
Humblebee har satt sin egen prägel på Googles metod The Design Sprint.

– Vi skapade digitala tjänster som du har användning av både före och efter att du köpt bilen och vi gjorde det fort. Att det går fort att skapa tjänster och snabbt få ut dem på marknaden är i dag viktigare än någonsin. Därför är vårt arbete för Polestar ett riktigt intressant case, säger Russell.

"Maximal effekt på minsta möjliga budget"

Olivia Chalandon, UX Designer på Humblebee, är en av dem som kan det här med användarvänlighet.
Olivia Chalandon, UX Designer på Humblebee, är en av dem som kan det här med användarvänlighet.

Humblebee har även gjort flera uppdrag för företag i Västsverige, inom exempelvis bygg, medicin och återvinning. Gemensamt för alla är att de inleds med en design sprint.

– Att vi på dag 4 redan byggt en app som ser ut som en riktig tjänst och på dag 5 hunnit testa den på riktiga människor gör att vi får ut maximal effekt på minsta möjliga budget. På en dryg vecka har vi tagit reda på om något fungerar eller inte, förklarar Russell och fortsätter:

– Det finns ingen tid att klia sig i skägget och fundera kring färg, form och typsnitt. Vi är bara ute efter att finna svar på frågorna: "kommer människor använda det, kommer de betala för det och kommer det spara folk tid"? För att vara så här snabba med crème de la crème-tjänster måste vi vara väldigt strikta, låsa in oss och stänga av mobilen. Vårt mål är ju att transformera och digitalisera företag på riktigt, då krävs fokus.

När Humblebees tjänstedesigners och utvecklare låser in sig i ett rum tillsammans med kunden för att genomföra en design sprint händer saker snabbt. Under coronapandemin handlar det dock om ett virtuellt rum.
När Humblebees tjänstedesigners och utvecklare låser in sig i ett rum tillsammans med kunden för att genomföra en design sprint händer saker snabbt. Under coronapandemin handlar det dock om ett virtuellt rum.

Russell berättar att de ofta bygger nya tjänster deras kunder inte ens tänkt på.

– Vi hjälper företagen att bygga det som behövs, inte nödvändigtvis det som de frågar efter. På så sätt hjälper vi dem att hitta nya intäktsströmmar som skulle kunna spela en viktig roll i deras framtid.

Takterassen på Kvarnbergsgatan 2 är en bonus för dem som arbetar på och tillsammans med Humblebee.
Takterassen på Kvarnbergsgatan 2 är en bonus för dem som arbetar på och tillsammans med Humblebee.