Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hojab backar och betalar tillbaka böter

Nu backar Hojabs parkeringsservice och river Anette Karlssons p-böter och betalar tillbaka pengarna.

GP har berättat om Anette Karlsson som parkerade i ett p-hus i centrala Göteborg och fick en p-bot en minut innan hennes sms-biljett registrerades. Artikeln väcker starka reaktioner och så här skriver en av GP:s läsare i ett mejl:

"Exakt samma sak som Anette råkade ut för hände mig. Jag parkerade i ett p-hus i Göteborg och det var något som krånglade vid biljett automaten. När jag kom tillbaka till bilen så satt det en p-bot på vindrutan. Jag blev jätte arg och lyckades leta reda på p-vakten som inte hunnit så långt. Hon rev p-boten men efter den gången känner jag mig alltid stressad innan p-avgiften blivit betald."

I Anette Karlssons fall var det Europark som utfärdade p-boten då hon stod i kö till biljettautomaten och knappade in betaluppgifterna på sin mobil.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Anette fick böter när hon betalade

 Europark anlitar, liksom många andra p-bolag, Hojabs parkeringsservice för att hantera klagomål och driva in böter. Men Anette Karlssons överklagan vann inget gehör hos Hojabs parkeringsservice förrän hon kontaktade Fredrik Westergård,  kommunikationsansvarig vid Europark. Så här kommenterar han Anette Karlssons p-bot i ett mejl.

"Jag ser att du löst biljett från 15.16 vilket är en minut efter det att parkeringsvakten har utfärdat kontrollavgiften och jag vet att det ibland kan vara köer till betalautomaten samt att du dessutom har lämnat en rimlig förklaring till varför det tog tid från det att du parkerade till att du betalade. Beaktat detta så tycker jag att ärendet ska skrivas av och din inbetalning återbetalas."

LÄS MER: Sex minuter - sedan är det kört

Och i går damp det plötsligt ner ett brev hemma hos Anette Karlsson från Hojab:
"Ditt bestridande har handlagts och parkeringsbolaget har valt att makulera ärendet. I och med detta är ärendet med ovan debiteringsnummer avskrivet och återbetalning kommer att ske.
Vi ber om ursäkt för det besvär denna kontrollavgift har orsakat."

– Jag hoppas att Hojab kan bli lite mer ödmjuka och lyhörda framöver, säger Anette Karlsson.

Lasse Cronander parkerade i sommar i samma p-hus som Anette Karlsson och fick en p-bot fast han hade betalat. Biljetten registrerades 13.25. Tiden han skulle ha parkerat ogiltigt, enligt Hojab, skulle ha varit mellan 13.26 och 13.44. Cronander har hela tiden vägrat betala och överklagat vartenda avslag från Hojab och till slut fått rätt.

– De är mycket envetna och det är märkligt, jag hade ju betalat, säger han.

Sören Nielsen har också tvingats skriva till Hojabs kundservice om och om igen för att och få rätt om en p-bot han fått på Angereds torg.
– Man får intrycket att de försöker stjäla pengar av en, säger han.

Tomas Borgenstrand, är jurist med inriktning på köp- och konsumenträtt i Göteborg.

– Jag reagerar över att Hojab försöker hota folk till att betala även i de fall där företaget har fått in en lagligt grundad överklagan. I stället för att, som i ett fall som Anettes, avskriva p-böterna skickar Hojab ut ett brev med hot om inkasso i stället. Min uppfattning är att det är ett förfarande som strider mot god inkassosed, säger han.

GP har förgäves sökt Jeanette Emilsson, chef för Hojabs kundtjänst, för en kommentar.