Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hiss till Kvarnbyvallen del i miljösatsning

MÖLNDAL: Hiss till Kvarnbyvallen och cykelpool. Så ska Mölndalsborna lockas att lämna bilen hemma. För att nå miljömålen hoppas staden på 17,7 miljoner i statligt stöd.
2004 fick Mölndal 8,4 miljoner kronor i klimp-bidrag (klimatinvesteringsstöd) för sitt arbete med att minska utsläppen av växthusgaser. Förra året ansökte staden om nya pengar men fick nobben.
- Det var nära men Naturvårdsverket ansåg inte att åtgärderna var tillräckligt bra, säger Stina Landén, miljösamordnare i Mölndal.
Hon är övertygad om att det går bättre i år.
- Vi har en helt annan inriktning nu. Vi tar ett samlat grepp och det handlar bara om trafik, säger hon.
Utmaningen är hur man ska kunna öka befolkningen i staden samtidigt som bilismen minskar. Med sig in i årets projekt har man en stor forskningsstudie om invånarnas resvanor.
- Vi har tagit reda på varför folk prioriterar på olika sätt och med den kunskapsbasen har vi funderat över vilka fysiska åtgärder vi behöver komplettera med, säger Stina Landén.
Befolkningen delas in i tre grupper: comfortare (40 procent), som väljer bilen för att det är bekvämt, flexibilister (35 procent) som tar bilen när det är bäst och åker kommunalt när de kan eller cyklar under sommarhalvåret och GCK, gång-, cykel- och kommunalt resande, (25 procent).
- Comfortarna består av två grupper. En del är det för att de befinner sig i ett visst skede i livet, exempelvis med dagislämningar, medan andra har bilen som en del av sin identitet. Den gruppen är svårare att förändra, säger Stina Landén.
Hon menar att den stora potentialen finns bland flexibilisterna, som kommer att minska sitt bilkörande med rätt incitament. Men även den tredje gruppen behöver bearbetas.
- Den består till stor del av unga människor som inte skaffat sig bil ännu. Vi måste se till att de behåller ett bra beteende, att fler blir flexibilister i stället för comfortare, säger Stina Landén.
- Vi jobbar målmedvetet och strukturerat med att lösa problem utan att styra med trängselskatter, säger hon.
En mycket konkret åtgärd är en hiss till Kvarnbyvallen i samband med inflyttningen till 195 nya bostäder i området i slutet av nästa år. Förhoppningen är att fler cyklar eller går om man slipper den backiga terrängen. Förebilden för hissen, som ska ha plats för 20-30 personer, är Katarinahissen i Stockholm.
Man planerar också en cykelpool för företag. Tanken är att anställda som pendlar till Mölndal ska kunna cykla till och från stationen.
I strategin finns också en rad andra åtgärder, som förbättrade cykelleder, signalsystem som ger bussar förtur för att korta pendlingstider, pendlingscoacher på kommunala arbetsplatser och realtidsinformation i kollektivtrafiken.
Totalt räknar man med en kostnad på 35,4 miljoner kronor, varav klimp-bidraget står för hälften. Resten ska finansieras av staden och företag. Man kommer bland annat att föra en diskussion med Västtrafik.