Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hennes son kollapsade

Sonen bröts ner totalt efter månader av mobbning på Facebook och hamnade på sjukhus. - Han lämnade ut sig själv och blev attackerad. Det blev en fruktansvärt dyr läxa, säger mamman.

Florence Carlssons son var en vanlig, frisk ung kille med kompisar och fritidsintressen och i skolan gick det bra.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men när sonen lade ut en del självutlämnade material på Facebook förändrades allt. Folk som inte hörde till den närmaste bekantskapskretsen gick till attack och började kommentera. Och håna. Och pika.

Föräldrarna stöttade sin son och hjälpte honom att diskutera med mobbarna på ett klokt och sansat sätt, men inget hjälpte. Det blev bara värre. Striden pågick i fyra månader, sen orkade sonen inte mer. Han kollapsade.

- Han varken åt eller drack. Han svarade inte på tilltal och var inte kontaktbar, berättar Florence Carlsson.

Ett stort sjukvårdsteam sattes in och skolgången avbröts. Efter omfattande hjälp från sjukvården och anhöriga mår sonen bättre i dag.

- Men vi har fått börja om från början med att bygga upp hans självförtroende och självkänsla från grunden igen.

Nu vill Florence Carlsson att Facebook tar ett större ansvar för sin tjänst och kräver att användare som skriver förnedrande och kränkande kommentarer stängs av omedelbart. Hon vill också att vissa ord som svordomar och könsord förbjuds och anser att Facebook bör utöka sin bevakning och följa med i diskussioner på sajten på ett betydligt aktivare sätt än vad de gör i dag.

Är det rimligt?

- Ja, och då tror jag faktiskt att Facebook kan börja ta betalt. För då kan användarna vara säkra på att det är tryggt att finnas med där.

Hon vill även se en skärpt lagstiftning och tror att det hårda debattklimatet på sajten kommer leda till att många skötsamma användare tröttnar på Facebook.

Hon tycker också att Facebook måste bli mycket tydligare med vilka värdegrunder de står för och vad det är för regler som användarna har att rätta sig efter. Och att det som gäller följs upp av Facebook.

- Det handlar om vanligt vett och etikett, hur man uppför sig mot andra människor. Medmänsklighet helt enkelt, säger Florence Carlsson.

Pär Ström är integritetsombudsman på tankesmedjan Den Nya Välfärden och har skrivit flera böcker om IT. Han menar att Facebook har blivit något av en samhällsinstitution och har en så dominerande ställning i många människors liv att det är dags för Facebook att ta ett större samhällsansvar.

Chansen att Facebook kommer ta det ansvaret bedömer han dock som mycket liten och påpekar att stora amerikanska företag ofta har en nonchalant inställning till krav från små länder.

- Vi är ett litet pluttland för dem, säger Pär Ström som också anser att det är problematiskt att privatpersoner inte har möjlighet att få direkt kontakt med någon lokal representant för Facebook.

- Men det är tyvärr inte ett dugg förvånande. Det är pengar som styr. Och att ha personal kostar en massa pengar, avslutar Pär Ström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.