Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Flygbiljetten till Thailand kostade lika mycket som transfern från flygplatsen till hotellet. Något som resenären borde ha blivit misstänksam om enligt ARN.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Han hittade flyg till Thailand för 2 389 kronor

Kan man lita på priset på bokningssajten - eller ska man förstå när ett pris är för bra för att vara sant?

Mannen sökte efter billiga flygbiljetter för en resa i slutet av februari nästa år, då han och hans partner firar tioårsjubileum. På Fritidsresors sajt hittade han biljetter till Thailand för 2 389 kronor. Mannen bokade bums; fick bokningsbekräftelse och betalade direkt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Två dagar senare gick han in på bokningen och såg då att Fritidsresor ändrat priset till cirka 20 000 kronor – detta utan att kontakta honom. Han tog då själv kontakt med Fritidsresor som meddelade att det låga priset berodde på ett tekniskt fel på sajten. De erbjöd honom att boka av kostnadsfritt eller att boka biljetter till det nya priset.

Resenären menar i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att Fritidsresor ska stå fast vid sin prisgaranti som säger att "när anmälningsavgiften är betald är det pris som angivits på bokningsbekräftelsen garanterat".

Fritidsresor AB menar att mannen borde ha förstått att något var fel eftersom priset var orimligt lågt – flygresan hade till exempel samma pris som den 4,5 mil långa transfern.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, håller med reseföretaget om att priset är så lågt att köparen borde ha förstått att det inte kunde stämma. ARN avslår mannens begäran om att få köpa biljetterna till det ursprungliga priset.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.