Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hamnbanan går som på räls

GÖTEBORG: Godstrafiken ökar på hamnbanan som snart behöver byggas ut med dubbelspår. Kommunpolitikerna vägrar och vill tvärtom ha bort störande tågtrafik genom Norra älvstranden.
Fler väljer järnväg framför lastbilstransporter. Det märks inte minst på hamnbanan som går utmed Norra älvstranden. Elektrifieringen blev klar förra året, nu slipper man byta till diesellok och transporterna går smidigare.
- Godstrafiken är ett riksintresse och det är positivt att fler väljer tåg. Men om några år slår kapaciteten i taket. Till slut räcker det inte med enkelspår, säger Bo Lindgren, projektledare på Banverket.
Kommunpolitikerna är eniga om att dubbelspår på hamnbanan är otänkbart. När frågan kom upp på fullmäktige i torsdags ställdes krav på att järnvägen måste få en helt ny sträckning.
Ett riksintresse
Göran Johansson (s) påpekade samtidigt att godstransporterna på järnväg är ett riksintresse och en ödesfråga både för hamnen och industrin:
- Järnvägssystemet måste utvidgas så vi får bort trafikinfarkterna. Ett nytt reservat för tågtrafiken till hamnen är nödvändigt, sa han.
I fredags beslutade Banverket väst att börja med en förstudie. Målet är dels att utreda hur kapaciteten kan förbättras på kort sikt, dels att hitta möjliga lösningar till nya lägen för järnvägsspår till och från hamnen via Hisingen.
Översiktsplanen ÖP 99 har reserverat mark i Säve, men det kan också finnas andra alternativ.
Länge väg över Säve
- Vi vet att kommunpolitikerna inte vill ha dubbelspår på Norra älvstranden. Men godskunderna kan också ha synpunkter på bästa sätt att komma till hamnen. Sträckan över Säve ger längre väg, säger Bo Lindgren.
Hans ambition är att lägga full kraft på Banverkets förstudie och försöka skynda på processen. Olika lösningar ska därefter utvärderas i nästa skede, en järnvägsutredning.
Det handlar om miljarder
Ärendet avgörs slutligen på regeringsnivå. Kostnaderna för den nya järnvägen räknas i miljarder kronor.
Räkna alltså med att hamnbanan ligger kvar i minst tio år. Samtidigt som flera tusen nya bostäder planeras inom hörhåll för godstrafiken.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.