Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

H & M:s sjätte varumärke

Klädkedjan H & M registrerade i fjol varumärket "& other stories" över hela världen. Detta blir namnet på den nya butikskedja koncernen ska lansera nästa år, uppger presschefen på H & M för Dagens Nyheter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

H & M-koncernen, med nästan 2 500 butiker i 44 länder, använder i dagsläget fem varumärken: H & M, Cos, Monki, Weekday och Cheap Monday.

Nu är ett sjätte varumärke är registrerat, bland annat hos Patent- och registreringsverket och Wipo i Genève, enligt tidningen.

Av ansökningshandlingarna ska det framgå att kedjan kan få ett brett sortiment, då varumärket är skyddat även för hårvårdsprodukter, sängkläder, bordsdukar och sportartiklar.

Detta är inget stort avsteg från rådande utbud från koncernen, som redan har egen kosmetik, accessoarer och inredning i utbudet.

H & M-chefen Karl-Johan Persson sade i torsdags, i samband med redovisningen av en oväntat svag delårsrapport att lanseringen av kedjan kommer att göras i flera europeiska länder nästa år. Men han ville inte avslöja vilket segment den skulle verka i eller exakt vilka länder som är aktuella.

H & M:s presschef Camilla Emilsson säger till Dagens Nyheter att den nya kedjan ska sälja mode "i ett något högre prissegment och med lite bättre kvalitet".