Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Höjt resebetyg – utom på tåg

Bolagen SAS, Sverigeflyg, Norwegian och Bus 4 You är bubblarna. Men för SJ och Ryanair ser det sämre ut.

Svensk kvalitetsindex har frågat drygt 4 500 privatkunder vad de tycker om reseföretagen. Betygskalan är 0–100, där bättre omdöme ger högre värde.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Alla delbranscher får högre betyg än i fjol utom delbransch tåg, där betyget sjunker från 56,6 till 53,9. SJ tappar från 55,6 till 52,8 och toppar även klagomålsligan. En fjärdedel av SJ:s kunder har klagat direkt till bolaget och en femtedel säger att de haft anledning att klaga men inte gjort det.

Inom inrikesflyget får Sverigeflyg bästa betyget med 73,8 följt av Malmö Aviation på 73,1. SAS hissar upp sig från 61,2 i fjol till 67,6 i år.

Inom utrikesflyget toppar Norwegian på 70,1 medan SAS får 68,1. Ryanair sladdar i botten med betyget 55.

Taxi 020 och Taxi Skåne får höga betyg. Taxi i stort får högst medelbetyg av alla delbranscher, med 72,7.

Men svenskarna är också nöjda med bussbraschen, som ökar radikalt från 64,6 i fjol till 71,8 i år. Bäst betyg, 78, får bolaget Bus 4 You. Swebus, Go By Bus och andra bussbolag ligger samlade kring 70-strecket.

/TT

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.