Högerextrem reklam på kommunala storbildsskärmar

Under måndagen rullade reklam för den högerextrema tidningen Nya tider på kommunal annonsplats i Göteborg, rapporterar GT.

ANNONS
|

På storbildskärmar utanför Scandinavium och Ullevi kunde göteborgarna under måndagen se den högerextrema tidningen Nya Tiders reklamfilm, rapporterar GT.

Kommunalägda Got Event köper reklamplats från företaget Gm-gruppen där ett avtal reglerar vad som får och inte får visas. Mikael Persson vid Got Event säger att det är ett misstag att reklamen visats.

– Det är ett misstag som har begåtts.Vi har ett väldigt tydligt avtal med Gm-gruppen. Könsdiskriminerande, sexistiskt eller främlingsfientliga budskap är t.ex. inte tillåtet. I det här fallet har inte avtalet följts. Gm-gruppen har gjort ett misstag som släppt igenom det härsäger Mikael Persson.

Animerad Stefan Löfven

Med Nya Tiders slogan"Nya Tider utan politiskt korrekta skygglappar" visade reklamfilmen enligt uppgifter till GT tre animationer;Stefan Löfven klappandes på en skäggig bebis, President Trump som sopar i väg mexikanska sombreros från USA och Annie Lööf som nickedocka åt Bilderberggruppen.

ANNONS

– Vi vill att alla ska känna sig välkomna till våra arenor. I nuläget vet jag inte vilka konsekvenser det här kommer få, men jag har varit i kontakt med Gm-gruppen, säger Mikael Persson.

Rasideologiska rötter

Tidningen Nya Tiders medverkan på Bokmässan är omdiskuteradoch har resulterat i att ett hundratals författare bojkottar mässan. Enligt tidningen Expo har Nya Tider en historia med rasideologiska rötteroch kopplingar till Nordiska motståndsrörelsen.

Reklamen plockades ner under tisdagsmorgonen. Under kvällen meddelade Got Event att även Gm-gruppen gjorde bedömningen att budskapet i reklamen stred mot avtalet och att reklamen plockades ned omedelbart i samband med detta.

Bolaget skriver vidare att de beklagar det inträffade och att åtgärder kommer vidtas för att förhindra att något liknande sker igen.

GP har sökt Gm-gruppen.

ANNONS