Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hårdare krav på biljettkontrollanter

Västtrafik ställer hårda krav på framtidens biljettkontrollanter. Från nästa år krävs ett professionellt uppträdande och neutrala uniformer.

- Det är inte den nationella insatsstyrkan som skall storma in på spårvagn och bussar, säger Hugo Lepik på Västtrafik, ansvarig för stadstrafiken i Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vi vill ha personal som syns och som kan identifieras med sin klädsel men inte en grupp som skrämmer passagerarna.

Göteborgs Spårvägar har under många år skött biljettkontrollen inom kollektivtrafiken i Göteborg på uppdrag av Västtrafik.

Personalen har vid många tillfällen fått hård kritik för otrevligt bemötande, aggressivt beteende och urskiljningslös jakt på fuskare.

Men nu skall kontrollverksamheten upphandlas.

Ett förfrågningsunderlag skickas ut de närmaste veckorna, anbuden tas in i sommar och i höst beslutar Västtrafik vilket företag som får sköta verksamheten från årsskiftet.

- Vi tar tillvara de erfarenheter vi fått under årens lopp, säger Lepik. Vi ställer hårda krav på professionellt agerande och korrekt bemötande av resenärerna, både av de som erlagt avgift och av dem som av någon anledning inte gjort det.

Förra året kostade biljettkontrollen 35,0 miljoner kronor.

Drygt 1 240 000 resenärer kontrollerades. 29 500, knappt 2,4 procent, saknade giltiga biljetter.

Men tilläggsavgifterna uppgick till endast 24,7 miljoner kronor, nästan var tredje fuskåkare slapp betala avgift.

- Många överklagar tilläggsavgiften och många slipper betala, säger Hugo Lepik. Ofta handlar sjuka människor som kan uppvisa läkarintyg, det kan vara hemlösa och obemedlade som inte kan betala och det handlar om resultatlöst inkasso.

Hur mycket fuskåkning biljettkontrollerna förhindrar är en omstridd fråga.

- Men jag är övertygad om att det handlar om stora belopp, säger Lepik. Sedan vi började med hållplatskontrollerna för snart fyra år sedan har vi allt färre fuskåkare.

- Utan några kontroller skulle fuskåkandet bli omfattande.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.