Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Hållbarhet handlar om att fokusera på det som har störst negativ påverkan i den egna kärnverksamheten och sedan hantera det. Hållbarhet är affärsutveckling. Det måste genomsyra alla beslut, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hållbarhet är framtiden – företagen måste skärpa sig

Västsverige har åtskilliga internationella storföretag som flitigt saluför sin förträfflighet på hållbarhetsområdet. Denna bild må ha tagit fäste hos allmänhet och media, men ur vårt perspektiv ser vi ett växande glapp mellan orden som fyller kommunikationen och vad som faktiskt sker i kärnverksamheten. Det oroar oss, skriver bland andra Hanna Suomalainen, ordförande Handels Students for Sustainability.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

För många av oss är Västsverige och Göteborg den plats där vi vill leva och utvecklas. En förutsättning för ett gott liv i regionen är att vi även i framtiden har framgångsrika företag som kan ge en meningsfull sysselsättning.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Historiskt var möjligheten till försörjningen nog för att lockade duktiga medarbetare. Efter det har möjligheten till karriär och professionell utveckling utgjort den största dragningskraften till våra västsvenska företag. Nu väntar en ny fas där etik och mening kommer att överskugga de första två. Ur vårt perspektiv ser vi idag kolossala utmaningar för det västsvenska näringslivet. Särskilt för storbolagen som verkar på en global marknad där konkurrensen nu kommer att skruvas upp i ett tempo vi tidigare inte kunnat föreställa oss.

Hittar inte förebilder

Så var hamnar Västsverige och det västsvenska näringslivet i jämförelse med andra regioner och arbetsgivare? Hur väljer man att förhålla sig till den förestående omdaningen? Gå i bräschen? Hålla jämna steg? Avvakta?

Vi frågar oss: Är Göteborg och Västsverige övriga världens fixpunkt när det gäller utvecklingen av hållbara verksamheter? Uppfattas vi ens som en av de mer intressanta regionerna i Europa? Norden? Svaren kanske inte är kategoriska nej, men de är definitivt inte rungande ja.

Vi som skriver detta brinner för hållbarhet och står upp för ansvarstagande, etik och mänskliga rättigheter. Vi sätter också vår tilltro till näringslivet när det gäller att axla detta ansvar och aktivt driva utvecklingen. Det är den typen av arbetsgivare vi letar efter. Och det är den typen av företag vi kommer att söka oss till på annan ort, eller starta upp själva, om vi inte hittar dem bland storföretagen i Västsverige. För det är inte här vi hittar våra förebilder. De finns i stället hos pionjärsföretag som Patagonia, Tesla eller Interface och organisationer som Amnesty, Human Rights Watch och Greenpeace.

Det kanske låter orättvist och överdrivet kritiskt. Men vi skriver detta utifrån vår omsorg för regionens konkurrenskraft, vår framtida möjlighet till försörjning, en schysst och meningsfull tillvaro och inte minst ett arbetsliv där vi dagligen kan bidra till en helt nödvändig utveckling.

Kräver seriöst fokus

Tro oss. Vi ser de mycket stora utmaningar ni står inför. Vi förstår viljan och behovet att visa upp det i sin verksamhet som kan kallas för hållbart. Vi förstår diversifieringsstrategin att etikettera produktlinjer och varumärken som eco och sustainable när ens kassakor alltjämt bygger på motsatsen. Vi kan till och med köpa att ni skryter lite om vad ni lyckas åstadkomma hittills. Det är ok, men det är marknadsföring.

Hållbarhet handlar inte om att bredda sin produktportfölj eller att vinna vissa progressiva målgrupper. Hållbarhet handlar om att fokusera på det som har störst negativ påverkan i den egna kärnverksamheten och sedan hantera det. Hållbarhet är affärsutveckling. Det måste genomsyra varenda beslut ni fattar. Att diversifiera etik är inte en affärsmässigt långsiktigt hållbar lösning, hur lockande och smart det än verkar sett i det korta perspektivet.

Både med era kunder och med oss så borde ni istället på ett inspirerande sätt diskutera hur vi kan bidra till att lösa alla era stora kvarstående utmaningar. Det är ett trovärdigt och modernt förhållningssätt till utmaningarna på hållbarhetsområdet. Det är så vi bygger ett Västsverige att känna stolthet inför och ett näringsliv där vi på riktigt kan ta upp kampen om tätpositionen på den framtida globala arbetsmarknaden.

Hanna Suomalainen

ordförande Handels Students for Sustainability

Juana Camacho Otero

ordförande Chalmers Students for Sustainability

Samuel Rostöl

ordförande Sahlgrenska Academy Students for Sustainability

Christopher Magnusson

vice ordförande, Science Students for Sustainability

Martin Ahrin-Larsson

projektledare Euro Enviro 2015

Martin Widegren

ansvarig Actors of Change

Jesper Jonsteg

ordförande, Hållbart Näringsliv