Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Miljömedveten. Stefan Book och hans företag har under flera år arbetat för hållbar utveckling och har stor miljökompetens på företaget.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hållbar utveckling lönsamt

Stefan Book hoppas på tuff konkurrens. För klotets och klimatets skull.

Men kunskapen bland Västsveriges företagsledare om klimat- och energimålen är oroväckande låg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det har blivit som en social rörelse att hitta olika lösningar för hållbar utveckling. Uppmärksamheten ligger inte bara på själva produkten, utan även på sättet att tillverka den och vilken bild företaget ger av sig självt, säger Stefan Book.

– Här kan vi ligga långt framme och förhoppningsvis få tuff konkurrens.

Det goda exemplet

Han är vd för konsultföretaget Effort i Mölnlycke och en av dem som medverkat i Västsvenska industri- och handelskammarens undersökning om hur små och medelstora företag ser på klimatfrågan.

Stefan Book och hans företag är det goda exemplet. De har under flera år medvetet arbetat för hållbar utveckling och har stor miljökompetens på företaget.

Men alla ligger inte lika långt framme och när det gäller kunskap om klimatmålen får de västsvenska företagen överlag ett lågt betyg.

Bara knappt nio procent av de tillfrågade vd:arna i undersökningen anser sig vara väl insatta i de klimat- och energimål som finns för att möta klimatförändringarna.

På frågan om vilka klimatmål man kände till var det hela 40 procent som inte kunde nämna några mål över huvud taget.

En temperaturmätare

En tredjedel av vd:arna visste att ett av målen är att reducera koldioxidutsläppen.

– En stor majoritet uppgav att de hade viss eller liten insikt i klimatmålen. Så det finns ett jättestort kunskapsgap att fylla, säger Kajsa Dahlsten, som skrivit rapporten för Handelskammaren.

– Klimatfrågan är oerhört viktig för näringslivet. Om vi ska nå våra mål måste vi ställa om och vi vill att Västsverige ska ta täten, fortsätter hon.

Undersökningen kan ses som en temperaturmätare för företagens medvetenhet i frågan. Och en uppgift som Handelskammaren nu tar sig an är att stödja och utbilda företag i klimatkunskap.

En möjlighet – inte ett hot

Ju mer insatt en vd och en ledningsgrupp är, desto mer optimistiskt ser man på affärsmöjligheterna och desto mer benägen är man att erbjuda miljöteknikprodukter.

Även om kunskapen om klimatmålen verkar vara oroväckande låg så ser det ändå ljust ut vad gäller företagens inställning till möjligheter att göra affärer.

– Majoriteten ser inte klimatfrågan som ett hot utan som en möjlighet. De har aktiva strategier för att utveckla nya tjänster och använder klimatargument för sina kunder, säger Kajsa Dahlsten.

Handelskammaren ser det som ett styrkebesked för Västsveriges möjligheter att ställa om till ett mer hållbart och grönt näringsliv.

– Det är inte bara en fråga om vad företagen kan göra för klimatet. Det är också i allra högsta grad en fråga om hur klimatförändringarna kommer att påverka företagen. För påverkas kommer de att göra. Om vi ska nå de klimat- och energimål som finns uppställda, måste näringslivet ställas om, säger Kajsa Dahlsten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.