Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här är chatten med Johan Nyhus (S)

Kritiska frågor om framförallt den kommande trängselskatten men även kollektivtrafiken dominerade chatten med Göteborgs nye trafikansvarige.


Lars: Vid valet 2006 så var S ståndpunkt att vi skulle ha en folkomröstning om trängselkatt, varför blev inte den av? Beslutet saknar politiks legitimitet i och med detta. Vore då inte den folkomröstning som begärdes nyligen genom namninsamling, ett sätt att ge ert beslut politiks legitimitet? Varför genomfördes inte denna folkomröstning?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se


Johan Nyhus (S): När en folkomröstning om trängselskatten, år 2006, inte handlade om Västsvenska infrastrukturpaket utan frågan gällde trängselskatt eller ej, sa S i Göteborg att vi ska ha en folkomröstning.
Men det skedde något ett par år senare – vi fick Västsvenska infrastrukturpaketet. Göteborg fick ett erbjudande vi inte kunde säga nej till. Om vi inte grep detta tillfälle riskerade hela frågan att gå i stå i tio år till. Samtliga partier som då hade plats i kommunfullmäktige, utom Sverigedemokraterna, insåg att det var så. Och även om det fanns tvekan hos alla partier inför olika delar av paketet, så förstod vi att helheten var nödvändig för Göteborg och Västsverige. Om det skulle varit en folkomröstning borde vi ha röstat om hela västsvenska paketet. Vi hade också ett allmänt val mitt i processen följd av ett omval i regionen där diskussionen om infrastrukturpaketet fick stort utrymme, och där mer än nio av tio göteborgare röstade på partier som stod bakom det.


Sören: Kommer det att finnas parkeringsplatse i närheten av betalstationerna, och kommer de finnars kommunala medel att ta sig därifrån? Man vill ju ställa bilen.


Johan Nyhus (S): I västsvenska paketet ingår utbyggnad av pendelparkeringar. Exakt placering på dem vet jag inte idag men ambitionen är att kunna ställa bilen och ta bussen eller spårvagnen.

Student: Om jag läser GP rätt så vill du att högstadie och gymnasie elever skall börja senare på dagen för att minska trängseln? Vet du om att Universitetselever har tvingats att göra detta redan så genom att flytta högstadie och gymnasie elevers start på dagen så skapar du bara ett annat trängselkaos i stadens kollektivtrafik.

Johan Nyhus (S): Jag tror ändå att det finns ett större utrymme i kollektivtrafiken mellan 8 till 9:30 än mellan 6:30 till 8:00.

Glenn: varför ska vi på hisingen straffas av trängselskatten? vi har ingen trängsel ut på morgonen eller hem på kvällen,jag åker över älvsborgsbron varje dag mot arbete i kungsbacka det är aldrig någon trafik varken dit eller hem, i motsatt riktning däremot ..för mig blir det tusentals kronor utan någonsomhelst möjlighet att förändra mitt resandemönster.( Att götatunneln hade varit trängselskatt på är mer rimligt)

Johan Nyhus (S): Trängselskatterna är en del av västsvenska paketet där bla en ny Götaälvbro, ny Marieholmstunnel och förbättrad kollketivtrafik ingår. Detta kommer i allra högsta grad ge positiva effekter för alla oss som bor på Hisingen.

Wille: Hej! Varför skall vi som inte bor i Göteborg straffas? Vår familj besöker Göteborg ca en gång i månaden och övernattar på hotell i två nätter. Vi gör det under veckan, eftersom vi då slipper all trängsel inne i city. Skall vi nu straffas ytterligare? Trängselskatten gör i detta fallet att vi har bestämt att åka till Malmö/Köpenhamn en gång i månaden i stället. Vill inte Göteborgs Hotell och affärer ha besök av oss längre? Det är ju dem som bilpendlar fram och tillbaks genom Göteborg ni skall ta ut avgift av, inte av oss som ni på andra sätt får stora skattepengar av.

Johan Nyhus (S): Självklart är ni hjärtligt välkomna till Göteborg! Vi är jätteglada för alla som vill gästa vår stad. Den kostandsökning som trängselskatterna kommer innebära för ert besök kommer ca 50 till 150 kronor. Jag hoppas detta inte ska avskräcka ert besök. Beroende på var ni bor kommer ju bensinkostanden för den resan till Malmö-Köpenhamn eller andra platser eventuellt överstiga denna kostanden. Välkommen!

Christer: Syftet med trängselskatten är ju att minska biltrtafiken. Därmed minskar också efterfrågan på bilar. Detta görs i den stad som som är mest beroende av sin bilindustri i hela världen. Vad skickar det för signal till besökare till Volvo AB och Volvo PV. "Jaså ni tycker inte att bilar är bra här i Göteborg". Vad Göteborg skulle satsa på är att forska fram smarta trafiklösningar som leder till ökad bilförsäljning. Hur kan du som socialdemokrat tycka att ett system som minskar sysselsättningen i Göteborg är ett bra system? Vad säger du till metallarna på Volvo när dom sägs upp?

Johan Nyhus (S): Göteborgs befolkning växer och kommer att växa, vilket är jätteroligt! En av utmaningarna är att skapa möjligheter för mer gemensamhetsresandet. Jag är inte motståndare till bilen, jag ser postivt på Volvo:s miljöengagemang, och Volvo är en viktig aktör i Göteborg. Men glöm inte att även Volvo AB är framgångsrika på tillverkning av buss och andra fordonstyper. Men jag brukar använda devisen: "Åk kollektivt när du kan, ta bilen när du måste."

Nils Bäckström: Du säger att acceptansen har ökat för en trängselskatt. Vad bygger du det påståendet på? Vad jag vet har det inte gjorts någon ny undersökning sen den i GP publicerade som visade på att 60-70% av medborgarna var negativa till pålagan. Därför blev det ju inte heller någon folkomröstning som var utlovad. Mvh Nils Bäckström

Johan Nyhus (S): Jag grundar mitt uttalande på att både trängselskattesystemet i Sthlm och de internationella system som införts bla i London över tid fått en betydlig större acceptans hos medborgarna. Jag märker när jag träffar folk att när man får tid och förklarat träängseskattesystemet bla att det är avgiftsfritt efter kl 18:30, samtliga helger plus hela juli möts jag av en större acceptans. Men självklart är detta min känsla. Vem som får rätt får framtiden visa.

Pelle Båth: I dagens GP säger du att överskottet av "trängselskatten skall finasiera en del av det Västsvenska paketet". VILKET ÖVERSKOTT? Stockholms biltullar ger efter fyra år fortfarande inget överskott....! Hur skall Göteborg med i princip endast 25% av Stockholms trafikrörelser per biltull kunna ge något annat än underskott? Är inte DETTA GENERANDE FAKTUM orsaken till att Ni beslutsfattare aldrig öppet har redovisat de ekonomiska kalkylerna för oss göteborgare? JAG VILL VETA hur Ni kommer fram till "700 miljoner i årligt överskott". Pelle Båth

Johan Nyhus (S): I de beräkningarna som har gjorts står trängselskatten för 14 miljarder av finansieringen för hela västsvenska paketet som totalt kostar 34 miljarder. Det tycker jag är en betydande finansiell del av denna postiva infrastruktrsatsningen i Västsverige.

Bengt H: Hej jag undrar varför finns det inget vettigt biljet alternativ för oss som det skulle passa att åka kolektivt tex. 3 dagar i veckan o bil 2. Om jag använder månadskort blir varja resa svindyr så det blir billigare med bil alla dar.

Johan Nyhus (S): Det kommer att startas en översyn av Västtrafiks biljettsystem. Denna fråga är viktig och jag lovar att ta med den från Göteborg när vi börjar diskussionerna med regionen och Västtrafik.

Backatorpare: Hur motiverar ni att backaborna ska betala vägtull för att åka och handla? Med de uppgifter som finns om placeringen av tullstationerna, så utestängs tusentals boende i Backa från Bäckebol Homecenter. Trovärdigheten skulle öka om ni slutade tala om "trängselskatt" och istället sa som det är: VÄGTULLAR införs för att dra in pengar till diverse projekt.

Johan Nyhus (S): Till att börja med trängselskatt är en skatt. Den är beslutat av Riksdagen. Från Göteborgs sida har vi redan från början varit noga med att pengarna som trängselskatten genererar skall återinvesteras i Västsverige. När det gäller placeringen av betalstationerna ligger det mycket analyser och avvägningar bakom placeringarna för att förhindra ökad trafik på småvägarna. Vår ambition är ju att också kunna erbjuda bättre kollketivtrafikalternativ för er som bor i Backa.

Mimmi: Varför bussfil på Övre Husargatan?

Johan Nyhus (S): Vi kommer starta ett antal stombusslinjer från viktiga pendlingspunkter. För att dessa busslinjer ska bli attraktiva och kunna komma fram snabbt genom stan måste vi prioritera kollektivtrafiken i vissa delar av staden. Övre Husargatan är en sådan prioritering.

Patrick Gladh: Hej Johan Jag ser fram mot en utbyggnad och förstärkning av kollektivtrafiken i Göteborg, särskillt som man nu kan se en trend av ökat kollektivtrafikresande. Vad jag dock vill problematisera är en senare start på dagen för ungdomar. Det vore bättre att vi fokuserade på differentiering av skolstarten på morgonen. Framför allt för att få till lägre lokalkostnader för skolorna genom omlottläggning av schema och därigenom ha verksamhet under större del av dygnet.

Johan Nyhus (S): Hej Patrick! Jag är självklart flexible på att hitta lösningar när det gäller resandekapaciteten i vår kollketivtrafik. Eftersom det nästan bara diskuterats att utöka trafiken och sätta in flera vagnar och bussar, vilket vi självklart ska göra, ville jag med mitt uttalande om skoltider lyfta andra perspektiv och eventuella lösningar för en framtida kollektivtrafiksresandeökning.

Patrik: Hur ser du på möjligheten att binda samman Snabbspåret för Spårvagnar vid centralstationen med spårvagnsspåren vid Linnéplatsen i en tunnel? Denna relativt korta sträcka är allt som saknas för att få en bana som i princip har tunnelbanestandard men som trafikeras av spårvagnar. Rätt utformad behöver den inte bli svindyr.

Johan Nyhus (S): Jag tycker det är roligt att så många göteborgare har ideér och vill vara med och förändra och förbättra resander i vår stad! Just denna idén skulle jag vilja titta lite närmare på innan jag tar ställning. Skicka gärna ett mail med lite utförligare beskrivning så kan vi höras av senare.

Ragnar: Jag tycker fortfarande att det är krångligt och farligt att cykla i stan. Kommer detta att bli bättre?

Johan Nyhus (S): Vi jobbar hela tiden med att förbättra möjligheterna att cykla i Göteborg. Det är ett prioriterat mål i majoritetens budget. Vi har gett Trafiknämnden i uppdrag att uppdatera stadens cykelprogram. Dessutom har jag jobbar med Anneli Hulthén under 6 år. Hon cyklar i princip varje dag vilket gör att jag är väl medveten om de brister som finns i Göteborgs cykelnät. Vi kommer jobba vidare. Hör gärna av dig med goda ideér som skulle kunna göra Gbg till en bättre cykelstad.

Anders: Angående din kommentar om högstadieelever och gymnasister på spårvagnen. En större effekt av samma sak blir att trängseln i trafiken minskar dramatiskt eftersom en ansenlig mängd barn åker med sina föräldrar. Jag har bott 23 år i Änggården och skillnaden i trafik på morgonen på Dag Hammarskiölds led när det någon form av skollov är dramatisk. Samma sak gäller nog på andra infarter också. En bra idé som ger dubbelt tillbaka!

Johan Nyhus (S): Tack Anders! Jag tror vi måste våga tänka nytt när det gäller vårt sätt att resa och när vi reser.

Eva: Bor i Utby och har idag bara linje 58 att förlita mig till för att ta mig in till stan. Den går med endast 30minuters trafik under större delar utav dagen och med 15minuterstrafik under några få timmar under högtrafiken. Bussarna är ALLTID överfulla och det märks att behovet är stort att utöka, ändå händer ingenting. Det finns ju mark reserverat längs Utbyvägen reserverad för spårvagnsutbyggnad men det är ju först när K2020 förverkligas. Hur är det tänkt att man ska motivera folk att ställa bilen när alternativen är så fruktansvärt dåliga?!

Johan Nyhus (S): Jag är väl medveten om buss 58:s kapacitetsbrist. I det arbete som regionen och Västtrafik håller på med när det gäller satsningar på kollektivtrafiken är Utby och dess omgivning självklart viktigt att titta på. Vår ambition är att kunna erbjuda bra kollektivtrafik, men det kommer säkert ta en tid innan alla linjer är utbyggda. När det gäller spårvagnsutbygganden måste jag få återkomma eftersom jag inte har de aktuella detlajerna.

Lennart: Blir det fyra eller sex körfält för bil på den nya Göta älvbron?

Johan Nyhus (S): Vi håller just nu med planeringen av en ny Götaälv bro. Jag skulle tro att det blir fyra

Eva: Idag är ansvaret för gångbanor splittrat mellan dels olika privata fastighetsägare och dels mellan olika kommunala enheter. Borde man inte ha ett mer sammanhållet kommunalt ansvar? I och med övergången till mer kollektivtrafik borde man väl satsa på de gående? Jag kan ge massor av exempel på där man ignorerar/motarbetar gående.

Johan Nyhus (S): Park och naturförvaltningen genomför i samarbete med stadsledningskontoret precis nu en utredning hur vi ska ha det i framtiden med fastighetsägarnas ansvar. Strax innan sommar tror jag att utredningen kommer vara klar, men jag vet idag inte vilka slutsatser som kommer presenteras. Men eftersom jag varje dag går till hållplatsen märker också jag att de dagar det är isbildning och snö funkar inte fastaghetsägarnas ansvar så bra.

Mormor: Hej! De barnfamiljer som är tvungna att ha bilen för att köra sina barn till olika dagis på morgonen och även hämta kommer att drabbas hårt ekonomiskt.Rimligen finns det inte tid eller ens möjlighet att göra dessa resor kollektivt!Då återstår det bara att ta bilen och genom detta straffas de med avgifter.Stressen är tillräcklig när det gäller hämta,lämna för att komma i tid till arbetsplatsen.Priset blir alltså 60 kr per förälder och dag!!!! 120 kr och veckopriset 600 kr. Är detta rimligt.Alla bor inte så nära sin arbetsplats och kollektivtrafik att det kan fungera att ta sig dit utan bil.Ni politiker borde skämmas att hantera våra hårt arbetande barnfamiljer som kämpar för att få vardagen att gå ihop.Snart kommer det väl inte löna sig att arbeta. Hälsningar från en irriterad mormor

Johan Nyhus (S): Hej! Jag lämnar själv barn på förskolan många dagar i månaden. Och jag vet att det inte alltid enkelt att pussla ihop vardagslivet med arbetslivet. Den maximala trängselskatten på en dag är 60 kr, då ska man åka genom trängselstationen mitt i högtrafiktid både till och från jobbet. Veckopriset blir för mig maximalt 300 kr, jag har respekt och förståelse för att även detta är en ansträngande kostand för många barnfamiljer. Men jag hoppas också att många barnfamiljer som väldigt konkret kan ställa sig in i var den framtida miljöhotet kan innebära för våra egna och nästa genrations barn. Och då hoppas jag att man är också beredd att ändra sina resvanor till ett miljövänligare resande.

Marry: När är dubbelspåret mellan Göteborg-Trollhättan klart? Håller tidsplanen december 2012?


Johan Nyhus (S): Ja tidplanen håller och invigning blir troligen vid Trollhättan i december.

Nils Bäckström: Utan Västlänken behövs ju ingen trängselskatt enligt olika utredningar. Hur genomtänkt är detta gigantiska tunnelprojekt i den lösa göteborgsleran. Götatunneln är ju som en liten västanfläkt jämnfört med Västlänken. Kommer budgeten på 20 miljarder att bli 30 miljarder och därmed höjd trängselskatt. Mvh Nils Bäckström

Johan Nyhus (S): Budgeten för Västlänken är justerad från 16 till 20 miljarder. Detta är idag omöjligt att med säkerhet säga om den budgeten håller. När det gäller Citytunneln i Malmö blev den billigare än beräknat och andra sidan finns det en rad projekt som blivit dyrare. Jag tycker att de kalkyler som Trafikverket tagit fram känns väldigt bra genomarbetade och trovärdiga. När det gäller Västlänken som projekt är också det belyst genom årens lopp i en rad utredningar och konsekvensbeksrivningar från Trafikverket. Jag känner mig trygg i att detta är en viktig och för miljön nödvändig satsning.

Sussie: Göteborg står inför en kraftigt utbyggd kollektivtrafik från nästa år, där både antalet bussar och spårvagnar måste komma att ökas ordentligt. Vilken framförhållning finns för var alla dessa fordon skall bo, dvs buss- och spårvagnsdepåer för tvätt, tankning och underhåll. Dessa depåer kräver en stor och väl förberedd yta och av miljö- och transportskäl bör ju inte dessa placeras allt för långt bort från centrum.

Johan Nyhus (S): Ansvaret för depåutbyggnad ligger idag hos Västra Götalandsregionen eftersom alla västsvenska kommuner för över ansvaret för kollektivtrafiken till regionen vid årsskiftet. Göteborgs Stad har påbörjat arbetet med att undersöka möjligheten att förlägga en ny spårvagnsdepå i kanten av Hamnbanan på Ringön.

Lars: Just nu så har bygget av bussfiler börjar på Övre Husargatan och Sprängkullsgatan. Här kommer man att strypa trafiken med 50% (man tar bort en fil i vardera riktning och låter dessa enkom vara för busstrafik). Hur ställer du dig till denna strypning av en viktig trafikartär i hjärtat av Göteborg, och den trafikinfarkt som mycket troligt kommer att ske p.g.a. detta? Rent generellt, hur kan en strypning av tillgänglig infrastruktur gå hand i hand med den förtätning som ni (s) vill ha? Fler människor på samma yta lär väl istället leda till högre tryck på befintlig infrastruktur, vilket för att undvika trängsel borde innebära att man istället för att minska tillgänglig infrastruktur ökar den?

Johan Nyhus (S): När det gäller förtätning i stan är det i alla delar en utmaning pga att den centrala ytan av Göteborg är begränsad. Då måste vi fråga oss hur stor del av den ytan som ska användas för vägar och infrastruktur och vart möjligheten att bygga nya bostäder finns. I det sammanhanget vill vi uppmuntra ett mer gemensamt kollektivtrafikåkande för att därigenom skapa en bättre och effektivare användning av de ytor som redan idag finns för infrastruktur. Vår förhoppning är att skapa bättre förutsättningar för människor som idag använder bilen på Husargatan att istället välja kollektivtrafiken. Jag har respekt och förståelse att denna omställningsperiod kan bli lite jobbig och i ett kort perspektiv öka trängseln på gatan.

Lars: Enligt intervjun i dagens GP så åker du kollektivt, spårvagn, till arbetet. Tror du att detta kan påverka dig så att du inte kan se vilka nackdelar dagens förda trafikpolitik medför för alla oss som faktiskt måste ta bilen till våra arbeten? Du har ju ingen egen erfarenheten att vara ute i trafiken och därmed inse vilka konsekvenser er förda politik har på oss som faktiskt befinner oss ute i verkligen i våra bilar på väg till våra arbeten.

Johan Nyhus (S): Det stämmer att jag varje dag tar spårvagnen till jobbet. Men att jag inte ska ha någon erfarenhet att vara trafikant stämmer inte. Jag har under 10 år levt i en av Göteborgs kranskommuner och bodde då ute på landet, så jag är väl medveten om att en del har större behov av bilen. Även jag gick för 5 år sedan igenom en omställningsfas från bil till kollektivtrafik. Idag ser jag bara fördelar för mig rent personligen att åka kollektivt. Jag har privat en gasbil och tycker att det är roligt att ibland köra den. Jag återkommer till min fras: "Åk kolllektivt när du kan, ta bilen när du måste. "

Johan Nyhus (S): Tiden rinner snabbt när man har roligt. Tyvärr har jag inte hunnit svara på alla era frågor men jag kommer som kommunalråd alltid försöka ta emot och svara på brev och mail. Tack för er inspiration, ert engagemang i trafikfrågor! Vi ses på en buss, på en spårvagn eller kanske en solig sommarkväll i Slottskogen!

Hälsningar
Johan Nyhus

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.