Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Grekland billigare på sikt

Det stora svenska resmålet Grekland vacklar på ruinens brant, men ser nu ut att få stöd. En ”intern devalvering” ska lösa krisen. Då blir det väl billigare för turisterna? Ja – men inte över en natt.

Poängen med intern devalvering är att få ner pristrycket, utan att använda valutavapnet. I stället ska löne- och prissänkningar blidka utländska långivare och få balans i budgeten. Lettland har under stor vånda provat metoden. Där tog det uppemot nio månader innan effekterna visade sig tydligt i statistiken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det betyder att sommarens Greklandsturister inte ska hoppas på att allt plötsligt blir mycket billigare på resmålet.

– Men nästa sommar kan det säkert bli så, säger SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist.

Stora fall

Hur mycket billigare det blir på sikt är svårt att sia om. Enligt Bergqvist är det grekiska kostnadstrycket 25–30 procent för högt och priserna bör sjunka rejält.

– Ska vi åka till Grekland och dra nytta av den kris som grekerna går igenom? Det kan ju låta cyniskt eftersom det är ett hårt paket som kommer att påverka grekernas vardag.

– Men syftet med politiken är att bromsa den inhemska efterfrågan och ge grekerna sämre köpkraft för att få omvärlden att uppfatta det som mer attraktivt att köpa grekiska varor eller att resa dit och spendera pengar, säger han.

Skakigt läge

Så landet blir inte billigare till årets sommar. Det statsfinansiella läget är prekärt. Räntorna rusar. Upprörda medborgare söker sig till gatorna för att visa sitt missnöje. Strejker sker i protest mot kraftiga nedskärningar.

Då är det väl många Greklandturister som drar öronen åt sig?

Alls icke.

– Vi har fått en del frågor, som till exempel om hotell kommer att gå i konkurs nu. Men vi har inte sett några tveksamheter i bokningsmönstret, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

Håller stången

– På kort sikt är det så att situationen i ursprungsländerna, alltså på marknaderna där resenärerna kommer ifrån, styr mer än situationen på destinationerna, säger Peter Terpstra som är turismanalytiker på Tillväxtverket.

Även om Grekland upplevts som dyrt på senare år håller landet ställningen som ett av de mest populära turistländerna för nordiska resenärer. Och det håller säkert i sig, inte minst med tanke på tillgängligheten och paketeringen genom charterbolag. påpekar forskaren Robert Pettersson på Turismforskningsinstitutet Etour.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.