Grefabs anställda slipper köa för båtplats

ANNONS
|

Enligt Grefabs vd Ann-Christine Alkner Dahl har systemet med fria båtplatser för personalen funnits sedan "urminnes tider".

- Jag kan tycka att det är i högsta grad olämpligt. Det handlar om för mycket pengar, dessutom har vi kö, säger Alkner Dahl.

Grefab har drygt 7300 båtplatser i småbåtshamnar längs Göteborgs kustlinje. Den som vill ha en plats tvingas i regel vänta i flera år och de långa kötiderna har varit - och är - en återkommande kritik mot bolaget. Dessutom tvingas köande småbåtsägare betala en avgift på 300 kronor per år.

Utöver årshyran ska den som väl får en plats betala en insats på mellan 7500 och 19800 kronor, beroende på storlek.

ANNONS

Riktigt långt tillbaka i tiden behövde inte personalen betala någonting alls för sina båtplatser och då fanns inte heller någon kö att tala om. Men i dag betraktas båtplatsernas årsavgift som en beskattningsbar löneförmån och den extra skatten dras från lönebeskeden varje månad för de som i övrigt har fri båtplats.

- Vi utgår ifrån prislistan, vad det kostar med en båtplats utslaget över ett år, säger Grefabs ekonomichef Anna-Karin Schelander.

I dag berör löneförmånen tio personer i personalen, nästan halva personalstyrkan. Tidigare kunde det förekomma att anställda hade flera båtplatser, då slapp de också kö och insats för de extra båtplatserna men fakturerades för årshyran som alla andra. Men i dag säger Anna-Karn Schelander att de anställa nöjer sig med en båtplats var.

Enligt henne har bolaget haft mycket få nyanställningar de senaste åren och de personer som berörs av förmånen har haft den under många år.

- Vi har ingen exakt policy som säger hur vi gör, men det är klart att en nyanställd på Grefab inte kan få den bästa platsen i Hovås en månad efter att han börjat här, säger Anna-Karin Schelander.

Grefabs nytillträdde vd Ann-Christine Alkner Dahl vill på sikt få bort löneförmånen. Hon tycker att personalen måste stå i kö som alla andra, inte minst av förtroendeskäl gentemot kunderna.

ANNONS

- Det ligger i att göra-högen. Jag har fått genomföra den ena tråkiga saken efter den andra för personalen utifrån deras perspektiv. Det är inget illasinnat över det, men man har inte ställt om verksamheten efter omvärldens krav, säger hon.

Som mest kan båtägare få köa i 18 år för en båtplats till Killingsholmen.

ANNONS