Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten

Gratisfrakt från Kina är en dyr historia

GP Kulturs krönikör Emanuel Karlsten tittar närmare på den lagstiftning som gör det möjligt att skicka gratis från Kina samtidigt som portot inrikes är rekorddyrt.

ANNONS
|

Det finns en lag i Sverige som gör det billigare att skicka paket från Kina till Göteborg, än från Göteborg till Borås. Lagen har funnits sedan 1800-talet, men det är först på senare år den fått riktig betydelse. För det är nu fabriker i Kina, som gör kopior eller original av populär hemelektronik, nått svenskarna. Det är först nu vi med några enkla klick i mobilen kan beställa klockor, kameror, laddare, hörlurar 70 procent billigare än originalet - med gratis frakt. Så våra små paket, som vi slentrianbeställer för några kronor styck, åker i flygplan över hela klotet, landar i helt överfulla postterminaler och skickas ut till oss för att förbrukas och kastas. För vi kan alltid beställa mer småpaket. Från Kina. För ingen peng alls.

ANNONS

Vem som får betala? Du som aldrig skickar något till Kina.

Det är ett skevt system och ännu skevare är att så få tycks veta något om det.

Allt började med en god idé. Världspostföreningen bildades 1874 för att komma överens om hur post skulle kunna flöda smidigt över hela världen. Det är en viktig förening som idag har 194 länder anslutna, men där alla länder har olika förutsättningar. På mitten av 1900-talet delade man därför in olika länder i olika klassificeringar. Högutvecklade länder fick stå för en större del av postkostnaderna och lågutvecklade för en mindre - och de får dessutom stöd av en fond alla länder tvingas betala till. Det är ett invecklat system med syfte att garantera att post skulle kunna skickas smidigt var än i världen adressaten är.

Men på 50 år hinner det hända saker. Kina, som då klassades som ett utvecklingsland, är i dag en av världens starkaste ekonomier. Och trots att de ekonomiska förhållandena ändras snabbt, står postföreningens klassificering kvar. Så när kinesiska fabriker öppnar dörrarna till Sverige så strömmar beställningarna in. Tänk att jag kan betala lika lite frakt för en ny klocka från Kina, som om fabriken stod i Borås!

Postnord tar nu varje dag emot 150 000 paket som svenskar beställt från Kina. De subventionerade leveranserna innebär att det är statligt delägda Postnord som får ta smällen, vilket innebär att det som är gratis från Kina får vi betala den gången vi faktiskt skickar eller beställer något från Borås. Vilket vi gör ganska ofta. Borås är en stor handelsort både för elektronik och textil, och givetvis tar den svenska handeln därmed stryk.

ANNONS

Men ännu värre är miljön. Våra små mobilskal, plastleksaker och hårsnoddar som vi köper på infall och i styck innebär massor av extra flygresor tvärs över klotet. Till vilken nytta?

Sverige och de nordiska länderna har länge försökt lobba för en förändring, men det har gått trögt. Svenska politiker kan göra lite - makten ligger hos den stora, trögrörliga Världspostföreningen, med kongress var fjärde år. Vid senaste mötet togs beslut som skulle omfördela, göra det mer jämlikt på sikt, men ännu är det oklart hur det kommer slå ut.

Tills vidare fylls svenska postterminaler med skräp och presenter från Kina. Som folk beställer gratis, men som vi andra får betala.

Det är en självklar beteendeförändring i en globaliserad värld. Men skulle vi fortsätta handla om vi också förstår vilka konsekvenser det får?

I år kostar det sju kronor att skicka ett julkort. Nästa år höjer Postnord portot till nio kronor. Det är en tråkig julklapp till Sverige, men begriplig. Vi inte bara skickar mindre post, vi bjuder också stormakten Kina på frakten för hundratusentals paket - varje dag.

ANNONS