Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

GP spanar: Vad blir inne under 2015?

Du klär dig i rosa från topp till tå, även om du är man. Äter exklusiva nudlar på restaurang. Om du inte har blivit ersatt av en dator på jobbet.

GP har talat med fyra experter inom olika områden för att spana in i framtiden inför det nya året. En sak verkar säker: Skäggiga män som brygger öl och bakar surdegsbröd behöver ta sig en funderare om de vill vara moderiktiga.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Greta Schager, projektledare på Svenska Moderådet, säger så här om hipsters:

– Det är en trend som levt länge nu och som behöver utvecklas och få nya symboler för att leva. Makrotrenden bakom, att visa att du är en jämställd man med sunda värderingar och möjlighet till mycket fritid, kommer fortsätta under lång tid framöver.

– Men som sagt, sotarmössan behöver uppgraderas för att upplevas som spännande ur ett trendperspektiv.

Vad gäller modet i övrigt ser Greta Schager ett glittrande 2015, med skimmer och metall. Färgskalan blir ljus i ett brett perspektiv och även pastellfärger finns med.

– Rosa gärna från topp till tå, även för herrar. Samtidigt känns denim mer aktuellt än någonsin. Blåplaggen blir gärna till hela outfits och indigofärgskalan favoriseras i även andra material. 

Under 2015 kommer vi att fortsätta gå ut och äta restaurang oftare och cafébranschen fortsätter att gå bra, enligt Edward Boethius, analytiker och projektledare på United Minds.

– Vi spenderar hellre pengar på tjänster, som restaurangbesök och resor, än på prylar, säger han.

Nudlar, som tidigare mest handlade om billiga wokrestauranger och studentmat, håller på att uppgraderas rejält och blir allt mer exklusivt och Japan-inspirerat.

På matbordet växer också barbeque-trenden. Vi lägger gärna hela köttstycken på grillen för att så mycket som möjligt ska tas tillvara.

Tex mex är tillbaka och nästa steg blir en mer autentisk variant.

– Vi ser en sådan trend i USA och det är framför allt från storstäderna i USA och England vi hämtar våra nya vanor, säger Edward Boethius.

Å andra sidan lever den vegetariska trenden vidare och spås växa. Många väljer bort köttet helt och hållet.

– Det har vi pratat om i 15 år, men det är nu händer. Jag har hört stjärnkockar som sagt att de ska ta bort allt kött ur sina menyer. Det vegetariska utbudet växer och det finns allt fler ställen med vegetarisk snabbmat.

Vår vilja att träna och hålla koll på hälsan tar nya kliv. Aktivitetsarmbandet, där rörelser, puls och sömn registreras och överförs till dator, har utsetts till årets julklapp 2014.

Enligt Mats Lindgren, vd för Kairos Future, kommer vi att ta reda på mer och mer om hur vi mår och hur vi kan förbättra vår hälsa med hjälp av sensorer.

– Vi får fler möjligheter att mäta allt. Vad vi äter, hur vi tränar och hur vi mår. Om några år kommer du att vakna och direkt få ett meddelande om hur din kropp mår, hur dina blodvärden ser ut, exakt vad du ska äta och när du ska göra det. Det är lite science fiction över det hela, men det är redan här, säger han.

Kairos Future har inför 2015 listat tio trender som kan innebära både himmel och helvete. En av dem är automationsrevolutionen och handlar om så kallad artificiell intelligens.

– Den börjar slå igenom på våra arbetsplatser nu. Det är både skrämmande och spännande, säger Mats Lindgren. Det kanske bäddar för vår egen undergång.

Vi kan slippa tråkiga rutinjobb, menar han. Men hur länge dröjer det innan även de kreativa och intellektuella jobben försvinner? Och vad händer när de blir smartare än oss?

Han lyfter också fram det han kallar energirevolutionen – utvecklingen av solenergin som ger oss allt billigare el.

– Expansionen har verkligen tagit fart och det sker nu, nu, säger han.

Som en del av en ökad medvetenhet om klimatkrisen växer rörelsen med antikonsumtion och recycling av exempelvis kläder. Det menar Boa Ruthström chef för tankesmedjan Arena Idé.

– Många är skeptiska till konsumtionen och vi ser en utveckling av retromodet, som bygger på en politisk medvetenhet.

Trots att priserna på tekniska prylar blir lägre föredrar många upplevelser med vänner, familj och kompisar.

– Mycket av det är kopplat till klimatdebatten och det kommer nog att hålla i sig så länge oron kring klimatförändringarna finns och vi påminns om dem, säger Boa Ruthström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.