Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Godkänt från Göteborgs grannar

Flera av kranskommunernas kommunalråd ser fördelar med trängselskatter i Göteborg. En sådan är att pendlare kan förväntas att åka mer kollektivt.

GP har på onsdagen, dagen efter utredningen som föreslår trängselskatt, ställt två frågor till kommunalråden i kranskommunerna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad tycker du om trängelskatt?

Hur tror du att detta kommer att påverka din kommun?

Jarl Karlsson (S), kommunalråd, Ale:

- Jag är i grunden positiv till att man är beredd att satsa 30 miljarder kronor på att utveckla infrastrukturen i Västsverige. Den satsningen är efterfrågad av alla.

- Detta kommer att påverka Ale kommun positivt. När detta är på g och vi börjar jobba med det, så har vi pendeltågen in till Göteborg och en ny motorväg. Så detta är bra för oss.

Anders Holmensköld (M), kommunalråd, Kungälv:

- Jag tycker att detta är en okej finansieringsform. Det här paketet måste betalas på något sätt och det finns inga gratisluncher och på det här sättet betalas satsningen av folket i alla fall.

- Kommunen påverkas nog inte så mycket. Förhoppningsvis kommer våra medborgare att åka mer kollektivt, men det är nog också den enda effekten.

Per Ödman (M), kommunalråd, Kungsbacka:

- När det gäller trängselavgifter för att ta sig in till Göteborg, så har vi ju sagt förut ifrån kranskommunernas sida att vi vill vara med och diskutera det, trots att vi inte äger den. Så vi har synpunkter på det och det beror på hur man använder pengarna.

- Eftersom vi har en ganska stor del inpendlare till Göteborg, så kommer det att påverka folks ekonomi, visst gör det det. Det kan ju vara så att det får folk att åka mer kollektivt och i så fall är det positivt.

Stefan Svensson (M), kommunalråd, Partille:

- Rent generellt och principiellt tycker jag inte det är bra att ta ut avgifter. Men om man ser på trafiksituationen i Göteborgsregionen så är det nödvändigt med någon form av avgiftsfinansiering för att få till stånd en infrastrukturlösning.

- Det kommer att påverka samtliga våra bilåkande invånare som ska till Göteborg, alla måste ju betala. Samtidigt har vi nytta av satsningen och jag tycker det är viktigt att man direkt kan se vart de här pengarna kommer att gå.

Ove Andersson (M), kommunalråd, Stenungsund:

- Det är ingenting jag tycker är kanonbra. Men om vi ser realistiskt på situationen får vi ingen lösning på infratsrukturen bara genom statens budget, bilisterna måste vara med att betala, annars blir det ingen utbyggnad.

- Jag tror inte att detta kommer att få någon avgörande betydelse för oss. Kanske kan det bidra till att de som arbetspendlar väljer att övergå till kollektivtrafik i ett tidigare skede än de har planerat.

Arne Lernhag (M), kommunalråd, Öckerö:

- Jag har tidigare sagt att det inte räcker med frivillighet eller en bättre kollektivtrafik för att förändra trafiken utan vi måste också ha olika former av styrmedel. Då är trängeselavgifter ett sånt styrmedel.

- Förhoppningsvis kommer folk att åka mer kollektivt, jag tror inte att det kommer att påverka oss så mycket negativt. Detta kommer ju innebära att vi får en bättre kollektivtrafik.

Hans Bergfelt (M), kommunalråd, Mölndal:

- Det är bra att man nu tar ett samlat grepp på traiksituationen i Göteborgsregionen och för att öka investeringsvolymen så kräver detta trafikavgifter. Samtidigt är det viktigt att avtalet med staten blir bindande, så att detta verkligen genomförs. Jag ser dock detta som väldigt Göteborgsorienterat och hoppas verkligen att det i Västlänken ska ingå ett fyrspår till Mölndal för att förbättra kollektivtrafiken till och från Halland.

- Det beror på hur projektet utformas. Eftersom det finns ett finmaskigt nät av gator och vägar i Mölndal så gäller det verkligen att fundera ut förnuftiga placeringar av avgiftsstationerna. Risken finns ju annars att bilister som inte ens ska in till Göteborg får betala medan många andra slipper avgiften.

Bjarne Färjhage (C), kommunalråd, Lilla Edet:

- Det här handlar om en viktig satsning på infrastruktur på 30 miljarder kronor som äntligen kan komma tillstånd. Vi i Västsverige har ju länge planerat för en bättre kollektivtrafik med Västlänken som en viktig del, i och med att den nu ges möjlighet att bli av, så tycker jag att trängselavgifter är okej.

- Vi har många som pendlar till arbeten i Göteborg och för de som väljer att fortsätta köra bil blir det förstås dyrare. Men för de som väljer att åka kollektivt kommer järnvägen bara att innebära ytterligare fördelar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.