Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gert Gelotte: Manipulera inte med fakta

Skolan skall varken ta ställning för eller emot kristendomen. Men att kristendomen präglat Sverige och västerlandet är ett faktum. Det borde Skolverket begripa, skriver GP:s Gert Gelotte.
Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Vad håller Skolverket på med? Grundskolan skall få ny läroplan och det ena förslaget dummare än det andra skickas ut på remiss. Ämnet historia moderniseras – genom att antiken avskaffas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Från årskurs sju börjar vårt gemensamma förflutna med industrialismen. Snacka om alexanderhugg.

Även ämnet kristendomskunskap skall moderniseras – på sätt och vis med samma enfaldiga metodik som i ämnet historia.

Kristendomens särställning i Sverige och Västerlandet raderas ut. Det sker bokstavligen genom att följande meningar i den nuvarande kursplanen i religionskunskap stryks:

”En förståelse av det svenska samhället och dess värderingar fördjupas genom kunskaper om de kristna traditioner som dominerat i Sverige. Sådan kunskap ger också möjlighet till förståelse av västerländsk konst, musik och litteratur ... Det svenska samhället är starkt influerat av kristendomen i värde- och normsystem, lagstiftning och rättssystem, kultur och traditioner. En viktig grund för denna förståelse är kunskaper om Bibeln och kyrkoåret. Psalmer, sånger, etiska principer och sedvänjor ger uttryck för kristen tro i olika tider.”

I stället för dess alldeles självklara och med vanlig sanning överensstämmande formuleringar skriver Skolverkets experter bland annat:

”I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskap om religioner och livsåskådningar en viktig förutsättning för ömsesidig förståelse mellan människor”. Och det är sant – det också.

Om det är avsikten vet jag inte, men av det samlade förslaget till kursplan i religionskunskap är det svårt att dra någon annan slutsats än att Skolverket vill att grundskolan skall behandla alla de stora religionerna lika.

Nästa steg på denna rättvisans väg måste bli en kursplan i geografi där alla floder behandlas lika. För inte är väl Hallands floder mer betydelsefulla än Ganges, Brahmaputra, Chang Jiang och Huang He?

Skämt åsido. Betydligt vidare och djupare kunskaper om kristendomen än om exempelvis hinduismen är avgörande för förståelsen av Sveriges och västerlandets religiösa, kulturella och etiska geografi. Det innebär inte att skolan skall ta ställning för eller emot kristendomen – eller någon annan religion. Det är stor skillnad på att bejaka en identitet och att propagera för en tro.

Denna skillnad missar vänsterledaren Lars Ohly, som kan vara skolminister till hösten om det vill sig illa, Ohly tycker att Skolverkets förslag är bra, bland annat med hänvisning till kristendomens ”grumliga värderingar”. Ack ja, var uppträder inte talibaner och var gror inte fanatism?

I religionernas historia, och nutid, finns mycket mörker. Men även om vi söker oss mot mörkrets hjärta, så var inkvisitionen ett förskoleseminarium jämfört med Lenins Tjecka och Stalins NKVD. Och vad är mulla Omar och Usama bin Ladin som terrorister jämförda med Hitler, Pol Pot eller Mao? ”Platt intet”, för att citera en Lutherpsalm.

Talibanism är en ideologisk sjukdom som sprider fanatism oberoende av om den infekterade tro på Gud, något annat eller inget alls.

Det står självklart var och en fritt att tycka vad som helst om kristendomens inflytande över Sverige, men den är ett faktum. Detta faktum skall Skolverket låta bli att manipulera.