Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ett av de 25 arkitektförslagen vill ersätta dagens trista trafikapparat med ny bebyggelse på Gamlestadstorget.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Gamlestadstorget kan ta ny form

Runt 2011 gör nya pendeltåg Gamlestaden till en viktig knutpunkt i nordöstra Göteborg. Och Gamlestadstorget som varit en trist trafikplats sedan 60-talet får kanske ett helt nytt innehåll.
Bilden här ovan visar ett av 25 färska arkitektförslag till utformning av Gamlestadstorget. Det är inga detaljerade förslag på något sätt färdiga att bygga, bara mer eller mindre djärva idéer från yngre (under 40 år) svenska och utländska arkitekter.
Tanken från kommunen och fastighetsägarna i Gamlestaden är att få in idéer om hur dagens så trista trafikområde från bostadskvarteren och SKF i öster till den ödsliga spårvagnshållplatsen och järnvägen i väster kan få nytt liv.
Om fem-sex år finns där en pendeltågsstation på den då till dubbelspår utbyggda järnvägen mot Trollhättan. De första järnvägsbyggena vid Gamlestadstorget startar i vinter. Så småningom blir det eventuellt också en pendeltågsstation på järnvägen mot Alingsås några hundra meter åt sydost, vid Ånäsmotet.
Då blir Gamlestadstorget en mycket attraktiv knutpunkt för kollektivtrafiken, som till exempel Hjalmar Brantingsplatsen på Hisingen blivit på senare år. Och, påpekar de inblandade, Gamlestadstorget ligger lika nära centrala Göteborg som till exempel Sahlgrenska och det framväxande nya Eriksberg.
Förhoppningen är att få Gamlestadstorget och området runtomkring att bli ett lokalt centrum för södra delarna av nordöstra Göteborg och samtidigt få Gamlestaden att hänga ihop med grannstadsdelen Bagaregården i söder (på andra sidan E20-motorvägen) och centrala Göteborg. För att det senare ska kunna bli av krävs att området söder om Säveån, anrika Gamlestadens fabriker, får mer liv och kanske mer bebyggelse. Samtidigt föreslås själva Gamlestadsvägen förbi fabrikerna byggas om till en "grön" stadsgata även om den ska fortsätta att vara en stor genomfart.
- En förutsättning för de tävlande arkitekternas arbete och förslag har varit att vi får möjlighet att riva den stora vägbron som i dag dominerar själva Gamlestadstorget, säger Ann Catrin Kärna, arkitekt på stadsbyggnadskontoret, som jobbat med omvandlingen av området i flera år.
Att riva vägbron, och kanske också spårvägsbron som sneddar över ån, och sedan dra fram alla spår och gator i marknivå kostar bortåt 100 miljoner kronor. Detta stora projekt, som i sin tur ger möjlighet att skapa nya kvarter för bostäder, kontor, företag, handel, kultur med mera, ser stadsbyggnadskontoret som något av ett nålsöga för den önskade omvandlingen av hela området.
- Men det finns så många intressenter som hoppas att detta ska kunna genomföras så jag tycker att det borde gå, säger Ann Catrin Kärnä.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.