Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Mycket nöjd. "Vi har arbetat väldigt hårt och jag är verkligen nöjd med mixen i det färdiga programmet" säger Göteborgsoperans konstnärlige ledare Stephen Langridge. Bild: SÖREN HÅKANLIND

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgsoperan storsatsar på Wagner

Från sci-fi-musikal till opera med libretto av Selma Lagerlöf. Göteborgsoperans nya spelår visar stor konstnärlig bredd. Men mest av allt handlar det om Wagner.

"Årets älskande par har invecklade, smärtsamma och brutalt passionerade upplevelser framför sig" skriver Stephen Langridge, Göteborgsoperans konstnärlige ledare i det färska programmet för nästa spelår.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det är något operans regissör David Radok tar fasta på, när han i två enaktare berättar om kärlek: i Nyckeln till drömmarna av den tjeckiske kompositören Bohuslav Martinu och i Francis Poulencs verk Vox humana (Den mänskliga rösten) - där en kvinna desperat kämpar för att rädda ett förhållande. Huvudrollen spelas av den prisade sopranen Kerstin Avemo, som debuterade på Göteborgsoperan 2002 i Lulu och sedan dess uppmärksammats i uppsättningar som Orfeus och Eurydike (2014) och La Traviata (2017)

–Kan du tänka dig henne, en av Europas bästa sångare, i den rollen, det kommer att bli helt magiskt! säger Stephen Langridge när jag når honom på telefon på Landvetter flygplats.

Uruppförande av bortglömd svensk opera

En annan satsning han gärna lyfter fram är Fritiofs saga av Göteborgskompositören Elfrida Andrée. En länge bortglömd svensk opera från 1894 som operan nu uruppför, med libretto skrivet av Selma Lagerlöf.

Danskompaniet bjuder på flera nya internationella verk, inte minst av spanska koreografen Marina Mascarell och Israel-födde brittiske koreografen Hofesh Shechter. Andra höjdpunkter ur programmet är världspremiären av Disneys Ringaren av Notre Dame och Bob Carltons prisbelönta science fiction-musikal Return to the forbidden planet, inspirerad av Shakespeares Stormen.

–Jag hoppas att våra föreställningar ska korsbefrukta varandra. De som går och ser Ringaren av Notre Dame får gärna upptäcka något mer, kanske Vox humana, säger Stephen Langridge.

Annars storsatsar Göteborgsoperan fram till jubileumsåret 2021 helhjärtat på Wagner, närmare bestämt mastodontverket Nibelungens ring. Först ut är Rhenguldet, prologen som kommer att följas av ytterligare tre delar.

–Det är en lång resa som börjar nu. Jag ser fram emot att många göteborgare för första gången ska få stifta bekantskap med detta mäktiga epos, säger Stephen Langridge.

Wagners musik användes i propagandasyfte i Nazityskland. Hur tänker du kring det?

– Jag ursäktar inte Wagners antisemitism som är oacceptabel men vill skilja på verk och person. Om vi vägrar spela verket så har högerpopulistiska krafter vunnit. Vi vill ta tillbaka verket och utforska det för samtiden ur en konstnärlig och filosofisk synvinkel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.