Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Lina Bodestad, UX-psykolog på Layer 10, och Martin Johansson, vd på Layer 10.
Lina Bodestad, UX-psykolog på Layer 10, och Martin Johansson, vd på Layer 10.

Göteborgsföretag först i Sverige med UX-psykolog

Mjukvarubranschen borde ta ett större etiskt ansvar för hela det digitala ekosystemet, med människans välbefinnande i centrum. Det menar Göteborgsbaserade Layer 10 – det enda it-konsultbolaget i Sverige som har en UX-psykolog i teamet.

När en arkitekt ritar ett hus har hen inte bara det tekniska och estetiska i fokus, utan också människorna som faktiskt ska bo där. It-konsultbolaget Layer 10 tycker att mjukvaruutveckling borde fungera på samma sätt.

För två år sedan blev de först i Sverige med att anställa en så kallad UX-psykolog som kombinerar användarupplevelse (UX) och psykologi. Lina Bodestad, utbildad psykolog och tidigare konsult och utbildare inom organisationsdesign, fungerar i dag som användarens språkrör i kundprojekt. Det innebär att hon bidrar med kunskap om människans beteende samt ett bredare samhällsperspektiv vid utveckling av digitala system och verktyg.

– I USA är det en tydlig trend att techjättar anställer psykologer, filosofer och andra människokännare. Men den här titeln, UX-psykolog, är det nog bara jag som har än så länge, åtminstone i Sverige. Vi tror att vi är tidiga med något som kan bli stort framöver, säger Lina Bodestad.

EXTERN LÄNK: Läs mer om våra tjänster här

Spara pengar genom användarresearch

Hon lyfter att fler företag börjar inse att en användarvänlig approach till mjukvaruutveckling är affärskritiskt, både för att locka nya kunder och för att behålla befintliga.

– Många kunder är dock snabba med att fatta beslut om att de ska utveckla en app för att lösa ett problem. Om vi backar bandet och först gör användarresearch med avstamp i UX-psykologi är det inte sällan det visar sig att appen inte alls är det som användaren behöver. Genom att addera användarperspektivet tidigt kan kunden undvika att slösa pengar på något som inte kommer att landa rätt, förklarar Lina Bodestad.

Utvecklar lösningar med hänsyn till ”digitala ekosystemet”

Ambitionen är att utveckla lösningar som är till verklig nytta för människor, och samtidigt gör den digitala verkligheten till en trivsam plats. Martin Johansson, vd på Layer 10, förklarar.

– I dag skapar företag enskilda produkter och tjänster utan att ta hänsyn till det digitala ekosystemet. Om vi ska göra jämförelsen med fysiska hus igen finns det en stadsplanerare i varje kommun som tar ansvar för helheten och ser till att det som byggs är hållbart för människor och miljö, men något motsvarande finns inte i det ”digitala livsrummet”, säger Martin Johansson och fortsätter:

– Vi tycker att det borde pratas mer om vilket ansvar vi mjukvaruutvecklare har att skapa lösningar som dels är till gagn för människan, dels passar in i det digitala ekosystemet. Vi tror inte att vi sitter på alla svar, men om vi kan bidra till branschens utveckling gör vi gärna det.