Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Göteborgs-Postens succé fortsätter - ökar och ökar

”Framgångarna ger hela teamet ökat självförtroende” säger Emanuel Viklund, mediahuschef på Göteborgs-Posten.

Med en ökad räckvidd på nästan 23 procent under de första månaderna av 2020 jämfört med samma period förra året har Göteborgs-Posten tagit sig till positionen som den storstadstidning med starkast ökning av läsare i Sverige. Något som verkligen glädjer mediahuschefen Emanuel Viklund.

– Det känns riktigt kul att vi sedan hösten 2019 sett en ökande trend i hur många som tar del av vår produkt. Vi har på webben slagit rekord flera gånger om under våren, både från nya läsare och våra befintliga prenumeranter som vill ta del av vårt innehåll. Det är verkligen ett lagarbete av ett fantastiskt team som ligger bakom detta. 

Det är både arbetet med en ny innehållsstrategi och ett arbete som gått ut på att förbättra plattformarna där läsarna kan ta del av GPs material som ligger till grund för utvecklingen, Menar Emanuel som känner sig extra stolt efter att tidningen nyligen vann pris i kategorin ”Covid-19” på branchgalan INMA.

– Vi lyckades med att göra en snabb anpassning till de nya omständigheterna kring pandemin vilket uppenbarligen gav resultat.

Vad skulle du säga att det betyder för Göteborgs-Posten som helhet att ni når de här framgångarna, inte bara på galor, utan även i faktiska läsare?

– De fantastiska framgångarna ger hela teamet ökat självförtroende och det syns en stor stolthet bland alla medarbetare över det hårda arbete de lagt ned under många år för att nå dessa framgångar. Det ger oss också en starkare tilltro till vår långsiktiga affärsplan och gör att vi vågar blicka längre fram och göra fler långsiktiga satsningar, berättar Emanuel.

Bra för annonsörer

Henrik Carlsson, försäljningsdirektör, håller med Emanuel och menar att de framgångar som tidningen röner verkligen tjänar de som väljer att annonsera hos tidningen.

– Ja, från vårt håll på annons-sidan så är ju detta inte minst ett bevis för våra annonsörer att det är värt att synas i våra kanaler och våra plattformar. Vi har gjort en enorm omställning under förra året för att möta alla kunders efterfrågan kring annonsering och erbjuder idag otroligt mycket mer än bara annonser i printtidningen. Nu har vi etablerat oss som mediahus och med siffror som dessa får vi ett kvitto på att vi har gjort rätt, menar Henrik.
Coronapandemin har även den påverkat hur ett mediahus som Göteborgs-Posten fått hantera och lägga om. Och mediahuschef Emanuel Viklund tror att det finns en hel del positivt att ta med sig efter att detta är över. 

– På sikt tror jag att detta kommer bli ytterligare en bidragande faktor för att många människor vill ta del av en stark och oberoende journalistik. När något allvarlig händer i samhället är det viktigt med en oberoende rapportering om skeenden både från Sverige och utlandet. Några av de mest uppskattade inslagen har handlat om vilka konsekvenser som pandemin har haft för Västsverige. Det visar hur de som bor i regionen bryr sig om deras närmiljö och vikten av att få lokal journalistik utöver att får det nationella och internationella perspektivet, avslutar Emanuel.