Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgarna behöver sina bilar

Tänk om. Kraftigt höjda parkeringsavgifter och slopade parkeringsförmåner slår hårdast mot dem som har det sämst, skriver Alliansen i Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

De senaste dagarna har göteborgarna kunnat läsa om vänstermajoritetens förslag till försämrade villkor för bilägarna. Det handlar om 60-procentig höjning av parkeringsavgiften, slopade parkeringsförmåner för miljöbilar och ett successivt avskaffande av gatuparkeringen i staden. Detta kommer inte som någon överraskning för Alliansen. Inriktningen slogs fast redan i den rödgröna parkeringspolicyn som antogs för ett par år sedan. Men det är först nu som medborgarna får se konsekvenserna av denna hårdföra trafikpolitik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bilen är många göteborgares viktigaste hjälpmedel för att få ihop vardagen. Med bilen kan man hämta och lämna barnen på dagis eller träningen, handla mat och ta sig till arbetet på ett sätt som är omöjligt med kollektivtrafiken. Inte ens med en kraftigt utbyggd kollektivtrafik kommer bilen helt att kunna ersättas.

Kraftigt höjda parkeringsavgifter och slopade parkeringsförmåner slår hårdast mot dem som har det sämst. Vi tycker inte att det är rimligt att det bara är höginkomsttagare som ska kunna ha råd med bil.

Göteborg är en bilberoende stad. Tack vare E6 kan långväga besökare från både norr och söder snabbt ta sig rakt in till hjärtat av Göteborg. Besökarna måste naturligtvis lätt kunna hitta en parkeringsplats till en rimlig kostnad om vi på allvar ska kunna kalla oss för en turist- och evenemangsstad.

Många i regionen är också beroende av bilindustrin för sin försörjning. Volvo och Saab är i sin tur beroende av att det finns en efterfrågan på deras bilar. Konsekvenserna av en vikande personbilsmarknad har vi fått känna av de senaste åren och är inget vi ha tillbaka.

I ljuset av detta sänder Göteborgs Stad helt fel signaler när det blir allt svårare och dyrare för vanliga människor att ha bil. När vänstermajoriteten nu tar bort parkeringsförmånen för miljöbilar tar de också bort en stor drivkraft för göteborgaren att byta ut sin gamla bensinslukande bil. Det är ingen bra utveckling. När efterfrågan på miljöfordon minskar, riskerar också industrins omställning mot mer miljövänliga bilar att stanna upp. I slutändan är det inte bara göteborgarnas plånböcker som drabbas utan även miljön, såväl i Göteborg som i världen.

I media beskrivs vänstermajoritetens politik som ett krig mot bilisterna, vilket inte sägs emot av de styrande politikerna. Tvärtom är det uppenbart att bilisterna trängs undan innan de tänkta alternativen finns på plats. De rödgröna måste tänka om i sin trafikpolitik. Kia Andreasson och Anneli Hulthén kanske klarar vardagslivet utan egen bil, men det gäller långt ifrån alla göteborgare. Det är hög tid för dem att lyssna på göteborgarna.

Jonas Ransgård (M)

kommunstyrelsens vice ordförande

Helene Odenjung (FP)

kommunalråd

David Lega (KD)

kommunalråd