Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborg kan få trängselrösta

Socialdemokraterna i Göteborg är splittrande i frågan om trängselavgift. Lösningen är en folkomröstning i anslutning till valdagen i höst.
Att miljöpartiet och vänstern vill ha trängselavgift är ingen hemlighet. Lika klart är att de borgerliga partierna i Göteborg är emot. I de socialdemokratiska leden går åsikterna isär.
I Stockholm var det miljöpartiets som krävde trängselskatt för att ingå regeringssamarbete med socialdemokraterna.
- Vi vill undvika den situationen i Göteborg, säger Frank Andersson, s-distriktets ordförande.
Det var på ett valupptaktsmöte på lördagen, som idén med folkomröstning presenterades för första gången. Slutgiltig ställning tar partiet på årsmötet den 7-8 april.
- Jag var emot när trängselskatt infördes i Stockholm men jag kanske mest lyssnade på de som var kritiska. I efterhand har det visat sig att den ger positiva effekter, mindre köer och bättre kollektivtrafik.
Säger Göteborgarna ja vill Socialdemokraterna i Göteborg att pengar som kommer in går direkt tillbaka till kollektivtrafiken.
- Det är därför vi kallar det trängselavgift och inte skatt, just för att säkra att pengarna stannar i Göteborg, säger Frank Andersson.
Han håller med om att draget kan lukta valtaktik.
- Förslaget om folkomröstning tar på ett sätt udden ur den frågan inför valet. Men vi kan inte komma undan längre utan måste ta ställning.
Å ena sidan är förslaget en flirt med samarbetspartierna i Göteborg, mp och v. Å den andra blir de avväpnade i något som kunde bli en kommande het lokal valdebatt. Miljöpartiet har skrivit in i sitt valmanifest att försöket i Stockholm ska permanentas, och att Göteborg står på tur.
- Våra partikamrater i Stockholm blev överkörda efter regeringsförhandlingen. Det var inte särskilt smakfullt och vi vill inte råka ut för samma sak.
Socialdemokraterna i Göteborg kommer inte att gå ut med en enig partilinje. Det blir upp till väljarna att avgöra trängselavgifternas framtid.
- Det kan tyckas fegt att vi inte tar ställning men vi kommer att uppmana alla våra medlemmar och sympatisörer att gå och rösta.
Efter att ha tagit tempen på partiet är Frank Andersson säker på att det finns medlemmar som är både för och emot. Men på valupptaktsmötet igår med 240 närvarande hördes bara positiva reaktioner på att genomföra en folkomröstning.
- Jag har själv varit motståndare men är mer positiv i dag än för ett halvår sedan, säger Frank Andersson som själv kör en miljövänlig gasbil.
Exakt hur avgiften skulle utformas är inte klart.
- Den kan slå orättvist mot de som bor i ytterområden som Angered och Frölunda och jobbar i Göteborg. De tillhör oftast inte de som är högavlönade. Men pengarna ska gå till att bygga ut kollektivtrafiken som måste bli ett bra alternativ till att ta bilen.
Är Göteborgarna för en trängselavgift lovar socialdemokraterna att följa folkomröstningens resultat i åtminstone en mandatperiod, fram till valet 2010.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.