Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborg ingen stor cykelstad

Göteborgs kommunala hyrcyklar är uppskattade. Trots det cyklar göteborgarna inte mycket. Obetydligt mer än stockholmarna och mycket mindre än malmöborna.

Det kommunala cykelinitiativet Styr och ställ har blivit en framgång. De blåa hyrcyklarna syns överallt i innerstaden. Men göteborgarna är trots det inte några flitiga cyklister.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sju procent av personresorna i Göteborg görs med cykel, medan siffran är mer än dubbelt så hög i Malmö - 15 procent. Stockholmarnas personresor företas bara till fem procent med cykel.

I Landskrona, Halmstad, Kalmar, Umeå och Växjö, står cykeln för över 20 procent av resorna. Däremot ligger cykelandelen av folks resor under fyra procent i Borås, Haninge, Huddinge, Kungälv, Sigtuna, Sundsvall, Tyresö, Uddevalla, Upplands Väsby och Örnsköldsvik.

Cykelfrämjandet

De här siffrorna kommer från statistik som Cykelfrämjandet, Gröna bilister och Energikontoren Sverige har ställt samman. En statistik som bygger på resvaneundersökningar som gjorts runt om i landet mellan den 16 och 22 september i år.

Studien pekar på, att den stora variationen i cyklandet delvis kan förklaras med var bostäder, arbetsplatser, servicecentrum, skolor och liknande är belägna. Andra förklaringar till variationer kan vara befolkningstäthet och pendlingsavstånd. Mera svårförklarat är att cyklandet är dubbelt så vanligt i Malmö som i Stockholm och Göteborg och fyra gånger så högt i Umeå som i Stockholm. Det är till och med så, att folk i Umeå cyklar mycket mer vintertid, än stockholmarna gör om somrarna.

– Mindre studentstäder som Uppsala och Lund ligger i topp, när det gäller cyklande. Men det återspeglar nog mest studenternas plånböcker, säger Dag Midböe på Cykelfrämjandet.

– Säkerligen påverkar geografin en hel del. Där det inte finns många ansträngande backar, cyklar man antagligen mer.

Enligt Dag Midböe har cyklandet sannolikt samband med städernas storlek. I stora städer är avstånden större, då cyklar folk inte så mycket.

Cykelvägar

Dag Midböe pekar också på infrastrukturens betydelse. Cykelvägarnas längd och standard är en väsentlig faktor.

– Det är viktigt att olika trafikanter separeras - inte bara cyklister från bilister utan också cyklister från gående. Hastighetsskillnaderna mellan gående och cyklande är så stora, att det inte är bra, att de delar på samma utrymme.

På den punkten ligger Göteborg inte särskilt bra till. En undersökning, som GP nyligen gjorde, visade flera andra brister. Dålig skyltning, osammanhängande cykelvägar, dålig beläggning på cykelvägarna och farliga konflikter mellan bilister, cyklister och gående.

På bokmässan lördagen den 28 september klockan 15:00 ordnar GP en debatt om cyklandet i staden. Hur går det egentligen att cykla i Göteborg?

Vilka frågor tycker Du, att vi ska diskutera? Mejla [email protected]

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.