Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Götatunneln 300 miljoner dyrare

Göteborgarna ser ut att få betala ytterligare 75 miljoner kronor för att Götatunneln blir totalt 300 miljoner dyrare än tidigare offentliggjort. Notan pekar nu mot 3,5 miljarder. När bygget beslutades var siffran bara drygt 2,1 miljarder.
- Men vi talar då inte om samma pengar, inte om samma prisnivå. De lite drygt två miljarderna var i 1998 års prisnivå, säger Knut Hermansson, som är Vägverkets projektledare för bygget av Götatunneln under Södra Älvstranden i centrala Göteborg.
Han vill hellre använda 2001 års prisnivå som utgångspunkt. Då bedömdes tunneln mellan Lilla Bommen och Järntorget plus ombyggnaden på Masthuggskajen komma att gå på 2,8 miljarder kronor.

2004 höjdes siffran till 3,2 miljarder men inte heller den prislappen sitter längre kvar. Den nya pekar istället mot 3,45-3,5 miljarder.
- Vi gjorde upphandlingarna redan för sex-sju år sedan och då blir det väldigt mycket prisökningar som slår hårt så här mot slutet av projektet, säger Knut Hermansson på Vägverket.
Enligt honom uppgår prisökningarna, som entreprenörerna också får ta betalt för, till cirka 250 miljoner kronor sedan 2001 då prislappen var 2,8 miljarder.

Samtidigt har kostnaderna för bygget - utöver de allmänna prisökningarna ovan - ökat med drygt 400 miljoner.
- Det motsvarar kostnadsökningar på knappt 15 procent och det tycker jag är helt okey för ett så här stort projekt, säger Vägverkets projektledare.
Det handlar enligt Knut Hermansson om ökade kostnader på grund av bland annat hårdare säkerhets- och miljökrav.
-Och så har vi till exempel infört ett system med skyltar som medger variabla hastighetsgränser vid köer och olyckor. Det har tillkommit under bygget, säger han.

Enligt avtalet med staten ska Vägverket betala tre fjärdedelar av Götatunneln och Göteborgs kommun den återstående fjärdedelen.
De nya siffrorna ovan, som gör tunnelbygget ytterligare bortåt 300 miljoner dyrare, har fått politikerna i Göteborgs kommunstyrelse att besluta att reservera 75 miljoner av kommunens överskott för förra året, 2006.
Hos kommunen är det förre trafikdirektören Jonas Johansson som efter sin pensionering häromåret har i uppdrag att sköta kontakterna med Vägverket när det gäller Götatunneln.
- Vägverket har ännu inte sagt vad slutsumman blir men på den kommunala sidan bedömde vi att kommunstyrelsen skulle behöva reservera 75 miljoner, för att inte behöva återkomma med mer pengar längre fram, säger Jonas Johansson.
Därmed har kommunens - och göteborgarnas - kostnad för tunneln ökat från 540 miljoner i slutet av 90-talet till cirka 875 miljoner i nuläget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.